3.4

Tiden som finns kvar

Romain är en ung, framgångsrik modefotograf som plötsligt får reda på att han lider av en dödlig sjukdom. Läkaren rekommenderar vård trots de små chanserna, men Romain bestämmer sig för att avstå. Istället ger han sig ut på en känslomässig resa där hans sjukdom påverkar hans relationer, kärleksliv och religiösa tro. Romains farmor blir den enda som får reda på att han är döende, men alla andra i hans omgivning drabbas i stället av hans ombytliga humör och vredesutbrott. Systern försöker närma sig honom, föräldrarna är förbryllade och pojkvännen han slänger ut blir förbannad. Romain å sin sida försöker förstå sig själv först och främst och löser en del funderingar på en aning överraskande sätt.

Originaltitel Le Temps qui reste
Alternativ titel Time to Leave
Regissör François Ozon
Manus François Ozon
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Melvil Poupaud, Jeanne Moreau, Valeria Bruni Tedeschi, Daniel Duval, Marie Rivière, Christian Sengewald

Skapad 2019-12-03 av westost
Det är med blandade förväntningar jag sätter mig i biosalongen, jag vet absolut ingenting om regissören eller filmen; förutom den grundläggande handlingen då förstås. Med facit i hand så ka...   Läs mer »

labi
2018-11-18
Egentligen en fyra, men det är något med de lätt skruvade karaktärerna som gör att jag inte riktigt kan relatera.
Rehn108
2015-10-29
Det är inget fel på filmens kvalité. Ett alldeles utmärkt genomfört hantverk. Men jag blir ändå inte riktigt engagerad, så den får nöja sig med en trea. Den som är på mer melankoliskt humör än jag var kommer förmodligen kunna uppskatta filmen än mer.
Petterror
2013-07-26
Stabil första timme, men resten var riktigt svagt.
Sznax
2012-06-17
Verkligen ingenting nyskapande. Det mesta i filmen känns igen från otaliga andra verk och det grusar alla försök för filmen att bli bra. Kvalitet saknas egentligen aldrig, men alldeles för krassa karaktärer. Slutet dödar filmen fullständigt. Betyg 4.8
Gigi1943
2012-02-26
Satte mig totalt nollställd vid tv:n och till en början var jag nära att stänga av, men ... den tog sig. Den var lågmäld och även om jag är hetero så stördes jag inte av nojset mellan männen för det var vackert filmat, många stilfulla vinklar och slutet var absolut perfekt! Avslutningsvis måste jag be Valeria Bruni om ursäkt för att jag i en tidigare kommentar kallat henne FUL (Det är lättare för en kamel...), här var hon riktigt snygg! Tänk så mycket en roll kan göra - och förstöra - intrycket man får av en film. Det blir en stark trea.
NtoNW
2011-11-24
Jag gillade filmen och sättet den tog sig an ämnet. Det fanns ganska mycket under ytan som knappt anas. Men man ser det om man vill.
Giselase
2011-09-21
Vacker, "naken" rak story. Man måste tydligen vara själv föredomslös och ha en viss livserfarenhet för att kunna uppskatta denna film och förstå även de ofta endast antydda relationerna Underbart att återse Jeanne Moreau!
Wegerman
2011-07-20
Jag tror jag aldrig blivit så besviken på en film. Foto, manus och karaktärer var alla bra men huvudpersonen utvecklas inte alls och filmen saknar vändpunkt. Man väntar hela filmen på att något ska hända men liksom huvudpersonens liv tar det slut innan det riktigt börjat. Synd bara att det gör filmen närmast meningslös.
funkisvilla
2011-07-01
Ytlig och utan vare sig mening eller substans. Svag 2:a.
Lisagum
2010-08-19
Jag är väldigt svag för referenserna (verkliga eller inbillade!) till Rohmers Conte d'été. Franska städer vid havet verkar vara litet av Melvil Poupauds specialitet ... En del av filmens repliker är så vackra att man dör en smula.