2.6

Thor: Love and Thunder

Thor tar hjälp av Valkyrie, Korg och sin exflickvän Jane Foster för att slåss mot Gorr, som är fast besluten om att utrota alla gudar.

Originaltitel Thor: Love and Thunder
Alternativ titel Thor 4
Regissör Taika Waititi
Manus Taika Waititi, Jennifer Kaytin Robinson
Genre Komedi, Action, Äventyr, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Chris Hemsworth, Natalie Portman, Chris Pratt, Karen Gillan, Jaimie Alexander, Tessa Thompson, Christian Bale, Russell Crowe, Sean Gunn, Taika Waititi (röst), Luke Hemsworth, Matt Damon, Sam Neill, Melissa McCarthy, Kieron L Dyer, India Rose Hemsworth

Starkbröl
2023-08-26
Svårt att skriva allt som är fel med den här filmen. Värst är nog att det inte finns något att bry sig om, ett fel som i och för sig gäller de flesta MCU-filmer, men andra framstående felaktigheter är GnR-musiken, ett totalfragmenterat manus, och ständiga hopp mellan högstämdhet och slapstick. Ett toppexempel är cancerdiskussionen på skeppet och vad som händer sedan. Flams.
Andreas_
2023-01-24
Horribelt dålig film, detta är nog utan tvekan den sämsta Marvel filmen hittills och en av dom mest intressanta karaktärerna är totalt slaktad här med skämt för yngre än 3 år, det är så patetiskt dåligt att jag blir mer arg än road faktiskt, speciellt sedan jag gillat Marvels serietidningar sedan unga år på 80 talet och sedan följt MCU hela vägen sedan Paramount skapade hela MCU och gjorde det intressant tills Disney tog över och ruinerade allt med sina patetiskt dåliga skämt i varje film och förstörelse av karaktärerna i varje ny film eller serie, allt är gjort till skämt idag, allt till patetiskt lama skämt, varje karaktär man läst om i serietidningarna och diggat är i varje film eller serie av Disney ett dåligt skämt bara, patetiskt fånigt och jag tycker verkligen synd om alla bra skådespelare som är med i denna och får agera som att dom är mentalt handikappade eller 5 år gamla i varje jävla scen....Thor som är en av dom coolaste och hårdaste karaktärerna i hela MCU är som en liten barnslig fånig tonåring här, bara finnarna i fejset som saknas, man kan ju nästa tro att han är mentalt handikappad, likaså övriga bra skådisar som spelar jävligt hårda karaktärer är omgjorda till stora patetiska skämt, som Christian Bale the god butcher, är bara en fåniga kopia av sig själv, Russell Crowe som ska spela den mäktiga Zeus är bara en fåniga gammal lönnfet gubbe som drar av folk kläderna...patetiskt och sorgligt, Taika Waititi är inte rätt regissör för en Thor film, han borde göra animerade Disney filmer istället, borde passa honom bättre, patetiskt dålig och jag är glad att både Robet Downey Jr och Chris Evans drog sig ur detta patetiska försök av disney att transformera riktigt häftiga serietidningar till filmer, för allt dom gör är att förstöra just nu med mycket dålig humor och ersätta alla män med kvinnor....sen ska vi inte tala om alla jävla plot holes genom hela filmen eller att Thor nu kan prata med sin svartsjuka yxa som tydligen lever sitt eget liv och är sur för att han gillar sin gamla hammare för att nämna ett exempel eller skrikande getter i 2h....oerhört patetiskt, en av förra årets sämsta filmer och faktiskt den absolut sämsta filmen i hela MCU och speciellt av alla Thor filmer...övriga roller som att hela guardians of the galaxy är med i en liten snutt ibörjan är med för lite för att räkna med och bedömma för deras medverkan, Natalie Portman är lika träig som vanligt och här ska hon som kvinna nu ta över efter Thor, får hoppas att det aldrig händer för hon var ju ett stort skämt även hon, som sagt detta är den töntigaste och sämsta Marvel filmen av dom alla i hela MCU och jag lider med Chris Hemsworth och vad dom gjort med hans karaktär....precis som dom har saboterat Hulk, kan bara hoppas att både Thor och Hulk får upprättelse innan dom säger säger tack och hej för gott till Marvel och sina karaktärer...rekommenderar verkligen inte detta oerhört dåliga och töntiga spektakel och rekommenderar att undvika till varje pris, tiden är inte värd att slösa...betyget blir en begraven och överkörd svag 1:a
karlmats
2022-12-22
Den bästa Thor-filmen och en av de bästa Marvel-filmerna överlag. Tack Taika Waititi för att du lyckas bära in din knäppa charmiga humor till en sån här global pengamaskin. Chris Hemsworth är nog den i hela den stora Marvelfamiljen som passar absolut bäst i sin roll, han spikar Thor från början till slut men det tog några filmer innan han hittade hit. Jag gillar hur han spelar sin dumma bimboroll och hur omgivningen ser på honom, blandat med att vara supercool och kompetent. Natalie Portman är fantastisk, att få se Guardians-gänget var underbart men kort, man blir ju inte mindre sugen på GotG 3 efter det här direkt. Christian Bale går all in som vanligt och blir en mycket stabil badding. Russell Crowe verkar ha svinkul i sin cameo-roll och att han hittar på en helt egen accent tycker jag var ett genidrag. Taika själv får ta komedirollen som Korg men faktum är att hela filmen är ju i princip en stor halvtramsig komedi blandat med lite romcom-inslag mellan Hemsworth och Portman och hur kan man ogilla det? Inte mindre en tre olika Guns n Roses-låtar i soundtracket och en maffig visuell upplevelse som bara blir snyggare och snyggare vartefter filmen fortskrider. Vilket spektakel alltså. Skönt att den var under två timmar också och de skränande getterna är ett lika enkelt som härligt inslag. Tessa Thompson får lite för lite att göra kanske men det är inte så att det finns jättemycket luckor här att fylla heller så hon får säkert en ny chans i en senare film. Jag kan inte undvika att smälla till med en 4a.
corto
2022-11-19
Vilken besvikelsea. Man har totalt missat vad som var speciellt i förra Thor-filmen och tagit det flera nivåer åt fel håll. Överanvändningen av Guns 'n' roses sånger skapar inte några känslor i närheten av vad Immigrant song gjorde i förra filmen. Thors inkonsekventa oscillerande mellan att vara universums härskare och en dum blond bimbo blir aldrig roligt. Tycker man borde gå igenom rollistan häröver med och rensa bort alla som bara är cameos, som de i Asgårds-teatern.
AdamB-film
2022-10-15
Funkar för stunden, men varför detta överanvändande av komiska inslag? En bra Marvelfilm balanserar mkt action med komiska inslag, här är det ju som att något komisk ska pressas in i varenda scen och varenda dialog. Blir någon sorts parodikänsla över det. Christian Bale levererar. Russell Crowe (och hans brytning) är.... tja, låt oss stanna där.
bojaka
2022-09-29
Jag skulle vilja ge den en etta för att Marvel lyckats ta allt som är coolt med Marvel och smeta på någon karikatyrfilm över nästan allt de gör nu för tiden. Marvel borde hålla sig borta från komedier och hålla sig till enstaka komiska inslag i mörkare filmer, för detta var sannerligen inte bra!!!
Zok
2022-09-24
Marvel fortsätter att tramsa bort allt. Vissa bra delar finns men förstörs som vanligt av tramset.
Nathalena
2022-09-19
Karaktären Thor blir mer och mer pinsam. Många roliga scener javisst! Väldigt underhållande många gånger, dock jobbigt PK här o där. Slutet är inte tillfredsställande
RichardEk
2022-09-18
Nu börjar jag bli orolig. Denna fjärde Thorfilm är mer Disney än Marvel. Det är inte bra alls. Filmen räddas dock av en del utomjordiska miljöer som även får ett kräset öga att fascinerat stirra samt en del actionscener som håller hyfsad nivå. Det räddar filmen till en svag trea. Det är mycket humor, kanske nästan lite för mycket, men visst, en skrattar ju till ibland. Den svagaste punkten är dock karaktärerna, som är oförlåtligt hafsigt tillskurna även med tanke på att förlagan är en serietidning. Stackars Christian Bale och Natalie Portman som behövde arbeta med sådana rollkaraktärer. Jag hoppas de skrattade hela vägen till banken i varje fall.
Rune2000
2022-09-15
Svag och intetsägande film som möjligen funkar som ok underhållning för stunden men inget som man kommer ihåg efter några dagar. Christian Bale var filmens stora behållning och jag hade gärna sett mer av hans karaktärsutveckling, istället för alla dessa meningslösa actionscener.