3.5

Thirteen Lives

Räddningsmanskap från hela världen samlas i Thailand där en grupp unga pojkar och deras fotbollstränare är fångade i ett system av underjordiska grottor som svämmar över.

Originaltitel Thirteen Lives
Alternativ titel 13 Lives
Regissör Ron Howard
Manus William Nicholson
Genre Drama, Action, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Viggo Mortensen, Colin Farrell, Joel Edgerton, Paul Gleeson, Tom Bateman, Sukollawat Kanarot, Sahajak Boonthanakit, Girati Sugiyama, Teeradon Supapunpinyo, Nophand Boonyai, Vithaya Pansringarm, Lewis Fitz-Gerald, Josh Helman, Pattrakorn Tungsupakul, Thira Chutikul, Nitipoom Khachatphai, Natvara Hongsuwan

mammene
2023-06-17
Som sagts, visste man inte att detta har hänt så skulle man tycka att det blev väl mycket Hollywoodaktigt. Det gick rätt fort i början att få in dem i grottan, sedan började kampen att få ut dem, och just där blir då iaf jag fängslad. Fast jag vet hur det slutar så förhäver inte det spänningen. Vilken ide de fick och hur de genomförde planen är egentligen helt otroligt och det gör sig verkligen bra på film. Såg att grottan öppnats upp för turister, ett är då säkert mig skulle de aldrig få in där. Filmen får en stark trea.
StureStenhög
2023-06-16
Verkligen en film som blir bättre av att den är baserad på en verklig historia. Hade Hollywood hittat på det här, så hade det nog känts löjligt, men nu blir det istället fascinerande att Hollywood-historier trots allt sker i verkligheten ibland. Som film är den fortfarande lite ojämn dock. Den inledande delen känns i synnerhet stressad och hafsig, och man får lite intrycket att de så fort som möjligt vill ta sig till den punkt där de kan introducera Hollywood-skådisarna. Men samtidigt är filmen lång som den är, så i det ljuset är det kanske motiverat att hasta förbi inledningen. Att dialogen genomgående är ansträngd och ganska dålig finns det dock inget försvar för. Undervattensdykning i mörka tunnlar är kanske inte så cinematiskt till sin natur heller, men på det området lyckas man ändå ganska bra med att förmedla vad som händer utan att det blir svårt att följa. Överhuvudtaget är det väldigt pedagogiskt upplagt och det blir lätt att hänga med i alla svårigheter som måste övervinnas. För mig som aldrig hängde med så bra i den här historien när det begav sig, så fungerade det här därför väldigt bra som en sammanfattning av händelseförloppet, och nog drogs jag med en del i spänningen. En lite svagare trea
Spook
2022-08-12
Ok film, men se The Rescue på Diseny+ istället. Den är bättre.
PeterTheW
2022-08-09
Snygg, klaustrofobisk och spännande. Det bästa Howard regisserat på läääänge.