3.3

Thelma

Thelma har vuxit upp med strängt religiösa föräldrar i en liten by på norska västkusten. När hon börjar studera i Oslo öppnar sig en ny värld. Och nya känslor, inte minst för väninnan Anja. Samtidigt har hon börjat få märkliga, återkommande anfall som läkarna inte hittar någon orsak till. Men när Thelma kopplar ihop anfallen med sina känslor så väcker det oanade krafter till liv. Krafter som släpper fram mörka minnen från det förflutna.

Originaltitel Thelma
Regissör Joachim Trier
Manus Joachim Trier, Eskil Vogt
Genre Drama, Romantik, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli, Steinar Klouman Hallert, Ingrid Giæver, Oskar Pask, Gorm Alexander Foss Grømer, Camilla Belsvik, Martha Kjørven

JD
2022-10-31
Precis som i Världens värsta människa går Trier in i en genre, använder en del nästan klyschiga element och grepp från genren men gör något helt eget av dem med väldigt säker hand. Allt är genomtänkt och mycket väl regisserat filmberättande hela tiden med människorna i fokus. Väldigt vacker filmmusik också.
Albion
2021-08-10
Jag tycker denna film funkar bra. Övernaturliga oförklarliga ingredienser som man ända köper rakt av eftersom de vävs in bra i berättelsen. En bra film även som ”coming-of-age”- genre. Jag stör mig dock på slutet. Betyget blir en stark 3;a, 3+
KyLLo
2021-08-08
Religiös, övernaturlig, drömsekvenser, upprepningar och gottande i tragedier. Utvecklingen är nedåtgående genom hela filmen. Då kan det inte bli annat än etta.
Engravadlax
2021-08-04
Kunde ha varit en X-Menfilm, sans hela superhjältegrejen och med bättre drama. Jag hade lite större förväntningar på sista akten.
2021-07-13
Jo, men jag tyckte nog den här filmen funkade bra för att vara nordisk. Snyggt filmad med bra story...
Jompalompier
2021-02-14
Kanske lite långdragen ibland, hade lätt kunnat klippas ner åtminstone 20 minuter. Trots det en bra film. Snygga visuella effekter.
2019-04-23
Blev faktiskt positivt överraskad av denna film! Svag 5:a.
Murvel48
2018-11-09
Oj vad långt och segt - men det blir en svag tvås tack vare det spännande fotot.
2018-09-02
En bra komplex story med många bottnar. Mer drama än rysare, men fungerar på båda planen. Hade blivit ett högre betyg om den haft ett annat inte lika abrupt slut.
StureStenhög
2018-05-29
Joachim Trier verkar gilla att göra filmer om att inte riktigt passa in i världen, och han gör det återigen bra, så varför inte? Jag antar att de övernaturliga inslagen här ska representera den kraft som religion kan ha hos människor, och filmen illustrerar bra hur den kraften kan användas både positivt och destruktivt. Ändå tycker jag inte att det helt faller på plats. Jag får intrycket av en regissör som har väldigt bra självförtroende, så bra att det ibland slår över i svulstigt storhetsvansinne. Jag vet inte riktigt om filmen har den tyngd den vill ha, men det är ju fullt möjligt att felet ligger hos mig. Hursomhelst är det kul att se så här idémässigt ambitiösa filmer i Norden, och på det stora hela är den lyckad