Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka

Ungdomsbok

Shortly kortfilm

 
BETYG
3.5
av 5

The Zone of Interest


Rudolf Höss, kommendant för Auschwitz, och hans fru Hedwig strävar efter att bygga ett drömliv för sin familj i ett hus och trädgård beläget intill lägret.


Originaltitel The Zone of Interest
Regissör Jonathan Glazer
Manus Martin Amis, Jonathan Glazer
Genre Drama, Krig
Skådespelare Sandra Hüller, Christian Friedel, Freya Kreutzkam, Ralph Herforth, Max Beck, Imogen Kogge, Stephanie Petrowitz
Betygsätt Logga in eller bli medlem för att rösta
Betygsantal 249
Filmnummer 147340

Recensioner

Filmen har inga recensioner ännu.

Kommentarer


Albion
2025-02-03
En film som har sin bärkraft i det som inte sägs eller visas. Och det funkar ett tag. Man blir berörd och störd över hur vardagen kan te sig som den gör granne med ett förintelseläger, men att följa tyska kommendantens familjeliv i en hel film blir för utdraget och eftersom poängen landar in tidigt så tappar jag intresset efter hand. Men som alltid med film omkring förintelsen så blir det svårt att bortse från det ohyggliga som ligger som en fond till alla dessa filmer. Betyget blir en 3;a
RichardEk
2024-11-09
Det här är väl närmast filmatiseringen av Hannah Arendts ”Den banala ondskan -Eichmann i Jerusalem” och har därför en viktig idé och poäng att förmedla om hur ondska är inneboende i oss alla men kräver att vi ges en roll i en organisation för att ondskan ska blomma ut. Det är en visuellt och stilistiskt nästan fullständig film. Men eftersom filmen bygger på en idé snarare än ett narrativ blir den också lite långtråkig. När väl idén har basunerats ut finns det inte mycket mer än att basunera ut den igen. Det är ett vanligt öde för filmer att detta slag (även om det finns undantag, som ”La Zona”). Det är en film som inte är en spelfilm i traditionell mening och ser en den utifrån de premisserna har en en högtidsstund framför sig.
LavaLi
2024-09-20
Ett betraktande porträtt av Rudolf Höss och hans familj som bor omedelbart intill Auschwitz. Där lever han som en högt uppsatt kommendant i ett vackert hem totalt avtrubbad och befriad från medmänsklighet i symbios med skrik från förintelselägrets terror och mord, eld från gasugnarna som går för fullt och lukt från gaskamrarna. Kontrasten är vämjelig. Noggrannheten med tidsautentiska detaljer är skrupulös. Vinkeln är briljant. Vi får endast förnimmelser av vad som sker. Upplevelsen känns äkta. En form av kostymdrama som lokalt skildrar människans yttersta, obegripliga ohumanitet. Filmupplevelsen är statisk, observerande och tyvärr, och så är det, tråkig. Den bärande idén är givetvis intressant liksom kontexten, med bland annat ljuden från andra sidan muren, men inte i 100 min. Förloppet är subtilt, stillastående och mynnar ut i en grå, oändligt oetisk, vardag. Varför ska det vara intressant att titta på? En kraftigt nedbantad version hade förmodligen varit mycket mer effektiv och sevärd. Men, filmen fyller sin funktion som en verklighetsnära skildring, om än fiktiv, och ger ytterligare ett exempel på vad som kan hända om perspektivet till gränsen för vad som är etiskt försvarbart förloras. Förintelsen får aldrig glömmas. Knivskarp bild och bra ljud på Max.
karlmats
2024-09-19
Diskbänksrealism med gimmicken att den utspelar sig bredvid Auschwitz. Efter fem minuter inser man att Glazer tycker att det är fascinerande att visa den här kontrasten men att det sen inte händer så mycket mer. Kvar blir småtråkig vardagsrealism med inmixade drömscener som inte bidrar så mycket och även om det inte är nåt fel på skådespeleriet så håller det här inte för en hel långfilm utan jag blir ganska uttråkad. Slutet är dessutom helt malplacerat. 2an är ganska svag.
Rune2000
2024-09-05
En lågmäld film om ett intressant ämne och Jonathan Glazer lyckas med konststycket att hålla balanserad ton, utan att det någonsin förvandlas till en svart komedi. Med det sagt så tyckte jag att scenerna från förintelsemuseum kändes övertydliga, i kontrast till resten av filmen. Möjligen var det ett sätt att understryka filmens budskap och undvika att vissa åskådare skulle anklaga filmen för att vara nazistisk?
Bumbi78
2024-08-28
Intressant att se lite nya vinklar ur en mättad genre. Lågmält och med vackert foto, men kanske skulle de backat på det surrealistiska som jag uppfattade som effektsökeri i en story som klarar sig bra utan.
Asmorod
2024-08-20
Fullkomligt genial.
Murvel48
2024-07-28
Bra tänkt men jag hade svårt att upprättahålla intresset hela vägen. De konstiga drömliknande scenerna begrep jag inte syftet med.
PeterTheW
2024-04-13
Väldigt speciell. Mörk och obehaglig och surrealistisk i sin realism men det blir trots det tyvärr aktuella och hemska temat lite segt emellanåt.
HerrNenne
2024-04-02
Intressant idé som jag trodde mer om. Mer intressant än bra. Kan ändå tycka att den är sevärd just för det speciella greppet, men kanske snarare som en sån där film man ser i skolan.
Visa äldre kommentarer »