3.2

Gruppen

Författaren Olivia blir inbjuden till en liten stad i södra Frankrike för att leda en ung studiegrupp i syfte att skriva att skriva en gemensam kriminalroman. När en av studenterna börjar provocera och visa oroande tendenser väcks Olivias uppmärksamhet samtidigt som gruppens olikheter blir tydligare.

Originaltitel L'atelier
Alternativ titel The Workshop
Regissör Laurent Cantet
Manus Laurent Cantet, Robin Campillo
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Marina Foïs, Matthieu Lucci, Florian Beaujean, Mamadou Doumbia, Mélissa Guilbert, Warda Rammach, Julien Souve, Issam Talbi, Lény Sellam, Anne-Sophie Fayolle, Cédric Martinez, Olivier Thouret

Albion
2022-01-06
4/1. Här finns en hel del bra saker. Och konflikten är trovärdig med väl underbyggda bakgrunder och tänkvärda dilemman. Visar också komplexiteten med ett författarskap. En bra roman skriver sig inte själv precis. Bra insats från skådespelarna också. Betyget blir en stark 3;a, 3+
KyLLo
2022-01-04
Den tredje misslyckade franska pratfilmen som jag såg på SVT Play i kväll. Även om det finns budskap är människorna och samtalen totalt ointressanta för mig. Då finns inte mycket att glädja sig åt. En stark etta.
idaho1981
2021-12-03
Välspelad med intressant dialog som brukligt är i franska filmer.
mattarello
2021-11-15
Sevärd och framför allt tänkvärd film av samme regissör som gjorde "Mellan väggarna". Här skildras sociologiska, politiska och filosofiska frågor om dödande och extremism på ett lågmält men ändå fängslande sätt. Det som sänker betyget lite är att jag tycker att historien börjar utveckla sig lite väl hastigt från mitten och framåt. Manuset hade nog behövt gro lite.
mammene
2021-11-13
Mycket diskuterande här, man skyr inga ämnen, med andra ord det är ingen ängslighet vilket jag uppskattar. Visar på spänningar i gruppen, men också intresse för varandra, då mest mellan läraren och Antoine där man inte riktigt visste vad det skulle ta vägen. Lämnar en del att tänka på. Stark trea.
Ghostface
2021-11-07
Träffsäker och verbal (fransk) skildring av samtiden och Frankrike utan att bli styltigt. Jag hade gärna sett filmen bredare med fokus på fler karaktärer men det är en smaksak.
StureStenhög
2019-02-24
Det känns ju väldigt franskt att göra en film som till stor del består av att ett gäng människor sitter och pratar om att skriva en bok, och filmvärlden kanske skulle må bra av att vara lite mer fransk överlag. Det som främst slår mig när jag ser den här filmen är den totala avsaknaden av ängslighet. Det här är en samtidsskildring där man faktiskt är mer intresserad av samtiden än den egna förträffligheten, det känns som att såväl svenskar som amerikaner har mycket att lära där. Intressanta teman, intressanta karaktärer och intressanta samtal blir det. Men tyvärr känns det inte som att filmen riktigt vet vad den vill göra med allt det här, och den tappar därför lite styrfart framåt slutet. Det landar på en ganska stark trea
Tonti
2017-11-26
Lite "nu ska vi få lära hos hur ungdomar idag fungerar"-känsla men vissa scener funkar bra, inte minst när Antoine hänger med sitt gäng. Särskilt båtscenen som är trés poetic.