2.1

Blair Witch

En grupp college-ungdomar reser till Black Hills-skogen i Maryland för att ta reda på sanningen kring försvinnandet av James syster för över 20 år sedan. Ett försvinnande som ryktas ha att göra med legenden om Blair Witch. Till en början är gruppen hoppfull, men när dagen blir till natt förändras allt...

Originaltitel Blair Witch
Alternativ titel The Blair Witch Project 3
Regissör Adam Wingard
Manus Simon Barrett
Genre Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare James Allen McCune, Callie Hernandez, Corbin Reid, Brandon Scott, Wes Robinson, Valorie Curry

ItalyErik
2023-07-30
När The Blair Witch Project kom var jag 12 år och visst tyckte jag filmen var ganska kuslig, även om snacket bland kompisarna innan man såg den gjorde att man föreställde sig något annat än vad filmen kunde leverera. Hypen och reklamkampanjen kring filmen var effektivare än filmen i sig. Men det går inte att komma ifrån att den var banbrytande. När man ser denna reboot/nyinspelning från 2013 finns det inte något originellt kvar. Snarare snor denna film friskt från found footage-genren samt blandar in The Descent och Resident Evil på slutet. Bra är det alltså inte, även om det stundtals är ganska rysligt.
2018-10-24
Varför tittade jag på den här skiten nu då?
DiMMUBoRGiR
2018-09-28
Typiskt stämningsfullt blandat med klichéer. Väl utfört och ibland intensivt.
Hanness
2018-08-27
Godkänd skräck, stabil 2a.
2018-03-17
Till en början kändes det som att det här kunde vara en hyfsad uppföljare. Man introducerar lite ny teknik jämfört med förra filmen, och det skulle kunna tillföra lite nya aspekter till det här, men det blir inte så mycket av det. Inte heller lyckas man speciellt bra med att bygga upp en stämning, man låter inte skräcken stegra, istället brakar det loss ganska rejält på en gång när de väl är på plats i skogen, och efter det består filmen mest bara av en massa random springande och skrikande i mörkret. Det är dessutom svårt att riktigt bry sig om de här karaktärerna. Att jag gillar upplägget gör att jag aldrig blir uttråkad, men bättre än så blir det aldrig. Sedan är det förstås relevant att fråga vem som klippte ihop materialet. Var det häxan?
jlam
2017-11-07
Med originalet som en av mina favoritfilmer så borde jag ju såga den här som den utskällda uppföljare den är, men det kan jag inte (och det är inte ovanligt att jag finner sådana underskattade). Det känns inte som att den tar sig vatten över huvudet och den har intensitet och atmosfär nog för att locka en tillbaks dit ut i skogen i höstmörkret (givetvis utan att komma nära originalets kreativitet)
uncle_funk
2017-09-09
Bättre än de två föregångarna- .
GrandMaster_E
2017-08-25
Tar sig lite de sista minuterna men att ta sig dit var plågsamt.
Zok
2017-08-23
Den första filmen skapar en stämning som gör att den fungerar. Men detta var faktiskt inte bra och spänningen uteblir helt. Hade förhoppningar på denna version men tyvärr så höll det inte.
2017-08-20
Som stort fan av första Blair Witch var det med skräckblandad förhoppning jag såg den här. Och inte var den i samma klass, men väl en otäck liten skogshistoria, fast mer betydligt högre budget än föregångaren. De övernaturliga inslagen kan diskuteras, men jag gillade verkligen även den här.