3.2

The Witch

I 1630-talets New England lever William och Katherine ett gudfruktigt kristet liv med fem barn och en gård på gränsen till en oframkomlig vildmark. När deras nyfödde son försvinner och skörden blir misslyckad, vänder sig familjemedlemmarna emot varandra. Bortom deras värsta farhågor visar det sig att en övernaturlig ondska lurkar i den närbelägna skogen.

Originaltitel The VVitch: A New-England Folktale
Alternativ titel The VVitch
Regissör Robert Eggers
Manus Robert Eggers
Genre Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, Harvey Scrimshaw, Ellie Grainger, Lucas Dawson, Julian Richings, Bathsheba Garnett, Sarah Stephens, Viv Moore, Axtun Henry Dube, Athan Conrad Dube, Wahab Chaudhry (röst)

amam
2023-03-25
Bra skådisar, bra stämning men känns inte direkt som den knyts ihop ordentligt.
Disorder
2022-09-10
Min mest aparta femma. Eggers stora problem är att han inte framkallar synestesi utan istället försöker överlasta sinnena med snyggt foto och musik (detta tas till sin spets i den svaga The Northman). På det sättet är han ganska kass som regissör för det blir bara en visuell fest och rätt ihåligt. Han brinner dock för detaljerna och sakframställan till den grad att om man som tittare matchar i intressen/tillfälligt känsloläge så kan effekten bli total. Alltså, vill verkligen inte se om den för då landar jag säkert i en trea (The Lighthouse är en klart bättre film…), så jag låter effekten jag fick för 6-7 år sen bestå. (Ugh, såg om den. Svag fyra. Vill ändå ha en svart get)
BarryHero
2022-07-07
Lågmäld och bra med imponerande skådespelarinsatser och det märks att Robert Eggers verkligen brinner för det han vill förmedla med denna film. Inte riktigt lika bra som den fenomenala The Northman, men trots ett långsamt tempo är den på något sätt ständigt intensiv. Språket är inte helt lätt att hänga med i och frågan är om inte en omtitt vore på plats för att snappa upp allting som pågår. Påminner en del om Christopher Smiths Black Death men frågan är om inte denna är råare och mer autentisk.
djonipony
2022-06-29
Svag trea. Mer spännande, intressant och mysig miljö / tidsperiod än spännande eller ryslig film.
Murvel48
2021-12-02
Jobbiga ungar, en gnällig morsa och en korkad farsa. En massa skrikande och ett fånigt slut. Nej, tack. Det snygga fotot räddar dock en svag tvåa.
2021-01-31
Jodå, jag gillade filmen, men Girl power?? Eller hur var då? Jag är lite besviken på slutet, som kunde varit bättre...
Brinkmann
2021-01-29
Girl power!
Stan
2021-01-23
Börjar så jävla bra. Briljanta skådespelare, otrolig nerv. Slutet blir som vanligt nuförtiden - intetsägande, menlöst.
RustyFilm
2020-09-24
Det här är baserat på folksagor från New-England, nordöstra USA (1600-tal). Kategoriseringen är skräckfilm men jag tycker att det mer är ett hemskt drama som saknar klassiska skräckelement som hopp-till-effekter och skrik. Genomgående är filmen dunkelt och suggestivt stämningsfull med en otäck spänning. Regi Robert Eggers. Mycket välgjort är det och skådespeleriet är bra. Anya Taylor-Joys roll som Thomasin måste framhållas.
Samtalsmanicken
2020-03-27
Jag kan medge att jag blev positivt påverkad av The Witch. Slutligen en snygg folklore-film utan en massa gränslöst krångel. Hittills den bästa filmen om häxor som den är skriven. Jag blev fängslad av dess fantastiska atmosfär och den gotiska berättelsen. Det finns inte många regissörer som lyckas debutera så här stilistiskt. 5 pott ned i burken!