2.1

The Wandering Earth

När solen håller på att dö ut går världen samman för att över hela jorden bygga gigantiska motorer för att föra jorden ur sin bana. Resan verkar dock gå mot sitt slut när Jupiter kommer i jordens väg.

Originaltitel Liu lang di qiu
Alternativ titel Liulang diqiu
Regissör Frant Gwo
Manus Frant Gwo, Gong Geer, Junce Ye, Yan Dongxu, Yang Zhixue
Genre Action, Drama, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Qu Chuxiao, Jacky Wu Jing, Ng Man-tat, Zhao Jinmai, Li Guangjie, Mike Sui, Arkadij Sjarogradskij, Qu Jingjing, Zhang Yichi, Li Hongchen, Lei Jiayin, Jiang Zhigang, Zhang Huan, Yang Haoyu

karlmats
2023-03-10
Jag gillar hur det verkligen känns som att kineserna här har satt sin egen prägel på sci-fi-genren. Dialogen sticker ut med sin formella ton med titlar hit och dit vilket till stilen känns igen från Liu Cixins The Three-Body Problem som jag har läst, till skillnad från hans förlaga till den här filmen. Det är ju helt klart roligare när de gör sånt här själva än när de betalar nån stackars halvdan amerikan för att smyga in kinespropaganda i en vanlig Hollywood-film. Nu är det på nåt sätt självklart vilka det är som kommer att vara störst, bäst och vackrast. Utöver nyhetens behag med en annorlunda stil så är det här väldigt mycket en dålig kopia av en Roland Emmerich-film. Mycket kan man säga om Rolle, och jag gillar honom, men några Oscars kommer han aldrig att vinna. Jag gillar förvisso grundidén och jag kan tänka mig att boken kan vara ganska intressant, men filmen är fylld av förvirrande klippning, halvtaskig regi och så många vetenskapliga hål att man kanske kan säga att vi aldrig varit närmare ett svart hål än så här? Då gäller det ju att fläska på med så mycket underhållning man kan istället, men det är svårt att ta till sig när man gång på gång ställer sig frågan vad fan det är som händer. Jag klarar väl hyfsat av att hålla isär karaktärerna från varandra, men det känns som att det hoppas friskt i tid och rum och det var nog lättare att hålla koll på vilka gubbar som var baddingar och goodingar i WCW på 90-talet än vad det är att hänga med i alla svängar här och det säger inte så lite. Det kan inte gärna bli mer än en 2a men jag gillar ambitionsnivån.
SimonLiptone
2022-01-16
Funkar helt klart. Men vad folk håller på med förklaras så otroligt dåligt, det tillsammans med karaktärer som beter sig störigt gör att man inte bryr sig så speciellt mycket om vad som händer. Så just att den är snygg och har en häftig premiss blir det centrala.
2021-03-08
Jaa du, vad ska en säga om det här? Filmens kanske största nackdel är att den är så otroligt dålig på att etablera vad det är som faktiskt görs vilket gör att många spännande actionsekvenser saknar nerv. "Gå dit och gör X så går vi hit och gör Y" måste liksom faktiskt ha lite etablerande parametrar för att spänning ska kunna byggas upp. Karaktärer, relationer och typ allt annat är väl som det här men filmens oförmåga att faktiskt orientera actionsekvenserna är där en sån här film faktiskt behöver vara bra för att funka. Sen är den ändå lite intressant, väldigt snygg, ganska underhållande osv. Den må vara otroligt fånigt dum men på ett sätt som ändå funkar. En slätstruken tvåa.
Halofreak92swe
2019-05-11
Snyggt gjord och otroligt häftig idé! Den är dock lite för hastig, hade kunnat vara lite längre med lite lägre tempo i början.
PeterTheW
2019-05-08
Snyggt gjord och gillar handlingen, ologisk eller ej. Det är häftigt världsbygge. Dock är den på tok för utdragen och haltar på många sätt.
Paramis
2019-05-05
De slarvade verkligen bort denna. Rörig handling från första start.
zallaxx
2019-05-04
Helt okej rulle om man förväntar sig kinesisk kvalité, dvs jämställd med asylum kvalité. Så 4a på asyluymskalan för att filmen har en ganska intressant story och en hel del ögongodis.
Marrudin
2019-05-02
Såg vid första anblick intressant ut men visade sig vara fruktansvärt dålig. Detta är verkligen skräp rakt igenom!