The Treasure

Familjefadern Costi får en dag ett lockande erbjudande från en granne med pengaproblem. Det sägs att en gammal skatt ska ligga nedgrävd på gården på dennes familjs lantställe. Om Costi står för kostnaden för metalldetektorn, så får han hälften av det som hittas. En annorlunda skattjakt kan ta sin början.

Originaltitel Comoara
Regissör Corneliu Porumboiu
Manus Corneliu Porumboiu
Genre 2010-tal, Komedi
Skådespelare Toma Cuzin, Dan Chiriac, Adrian Purcarescu, Corneliu Cozmei, Iulia Ciochina, Marius Coanda, Florin Kevorkian, Laurentiu Lazar, Ciprian Mistreanu, Cristina Cuzina Toma, Nicodim Toma, Clemence Valleteau
Filmnummer 121946

StureStenhög
2016-04-21
Jag gillade det här, men har själv lite svårt att förstå varför. Jag vet inte om det finns så mycket här egentligen, och jag har förståelse för om någon skulle tycka att det här bara är tråkigt och poänglöst. Jag drogs dock med i det här. Kanske beror det på att jag fascineras av de spår som historien lämnar kvar till eftervärlden, och att leta efter en gammal nergrävd skatt låter onekligen spännande. Här vävs dessutom såväl det dåtida som nutida Rumänien in i handlingen på ett väldigt anspråkslöst sätt, och även det fångar mitt intresse. Jag klan emellertid inte förneka att filmen kändes ganska tom i slutändan, men jag kanske missade något. Jag gillade hursomhelst att titta på den, och det är väl det som räknas