2.9

The Tragedy of Macbeth

En skotsk lord blir övertygad av en trio häxor att han kommer att bli den nästa kungen av Skottland, och hans ambitiösa fru stöttar honom i hans planer att ta över makten. Från Shakespeares pjäs.

Originaltitel The Tragedy of Macbeth
Alternativ titel Macbeth
Regissör Joel Coen
Manus Joel Coen
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Denzel Washington, Frances McDormand, Brendan Gleeson, Bertie Carvel, Corey Hawkins, Alex Hassell, Harry Melling, Lucas Barker, Kathryn Hunter, James Udom, Richard Short, Miles Anderson, Matt Helm, Moses Ingram, Scott Subiono, Brian Thompson, Stephen Root, Robert Gilbert, Ethan Hutchison, Sean Patrick Thomas, Ralph Ineson

Olof_Gronlund
2022-06-07
Jag böljar mellan att sätta objektiva betyg eller bara sätta efter vad jag gillar. Detta är rent skit för mig, hatar kostymdraman. Ska vara ärlig och säga att jag hade den på i bakgrunden och tittade knappt upp. Så ointressant var den. Men gillar du snygga scener och så kommer du nog tycka om den. Allt för långsam för min smak bara.
djonipony
2022-02-15
Förhoppningen var väl att snyggt, svartvitt foto (välförtjänt Oscarnom.), teatralt spel och ett par stjärnskådisar skulle sminka över att detta är skit. Tyvärr för skaparna är spackellagret på tok för tunt. Hopplöst konstlad dialog, väcks inget engagemang för någon av karaktärerna, noll spänning och så ska vi köpa att var tredje britt på Shakespeares tid i själva verket var en svart amerikan. Skit blir tyvärr inte mindre skit av hög woke-faktor.
Manko
2022-02-12
Helt makalös film. Den är så visuellt slående. Scenerna med Kathryn Hunter är passande nog fullkomligt besvärjande.
Engravadlax
2022-02-09
*Stön*ㅤㅤㅤㅤㅤ‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎
Jompalompier
2022-01-16
Fotot! Ljussättningen! Scenografin!
Ful_fisk
2022-01-04
Snygg, tät och stabil. Men någonstans fastnar den ändå lite i TV-teater-känslan. Blir aldrig helt insugen i berättelsen, men det är genomgående stiligt och elegant. Kanske vinner på omtitt, men är inte säker. Bästa Coen-filmen sedan Inside Lewin Davis i alla fall, vilket är betryggande. Stark trea.
Khimaira
2021-12-30
Femstjärnig tolkning av Macbeth, oväntat bra till och med av regissören och manusförfattaren Joel Coen denna gång utan brodern Ethan, men däremot i nära samverkan med hustrun Frances McDormand, vilket kanske kan visa sig vara ett framgångsrecept för framtiden, vem vet? Alla skådespelare gör utmärkta insatser, men framför allt måste fotografen Bruno Delbonnels svartvita tablåer framhållas, hela filmen ser ut som en expressionistisk målning från 1920-talet. Nosferatuklass!
goeran
2021-12-28
Joel Coens version av Shakespeares Macbeth, The Tragedy of Macbeth från 2021 med Denzel Washington och Frances McDormand i huvudrollerna, är faktiskt riktigt bra; elegant stiliserad och snyggt svartvitt foto. Jag tycker fortfarande att Orson Welles filmatisering av Macbeth från 1948 är allra bäst men även denna version förtjänar överbetyg. Betyg 4.