2.5

The Strange Case of Angelica

Isaac är en ung fotograf som bor på ett pensionat i Régua. En natt får han ett brådskande telefonsamtal från en förmögen familj som vill att han ska komma hem till dem och ta ett sista foto av deras dotter Angelica som dött bara dagar före hennes bröllop. När Isaac kommer fram och får syn på Angelicas kropp blir han överväldigad av hennes skönhet. När han sedan ser på henne genom kameralinsen verkar det plötsligt som om hon kommit tillbaka i livet. Isaac blir i samma ögonblick förälskad, och från den stunden kommer Angelica att hemsöka honom - natt och dag - till utmattning.

Originaltitel O Estranho Caso de Angélica
Regissör Manoel de Oliveira
Manus Manoel de Oliveira
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ricardo Trepa, Pilar López de Ayala, Isabel Ruth, Ana Maria Magalhães, Leonor Silveira, Luis Miguel Cintra, Filipe Vargas
Filmnummer 81991

Merwinna
2016-03-01
Deprimerande, blekt och mörkt, trist och tråkigt, stelt och dåligt skådespel.
saggesaliv
2014-05-19
Långsamt och poetisk vacker film med otroligt lågstämd och mystisk surrealism. Denna filmen var verkligen något speciellt. En fotograf blir kontaktad av en aristokratiska familj någonstans i Portugal för att fotografera deras nyligen avlidna dotter. Han blir dock så fascinerad av denna kvinna och psykologisk utvecklar han en relation med denna döda kvinna i sina drömmar. Denna filmen var väldigt annorlunda, den är sådär vackert lågstämd med ett foto som till utsidan kan se något billigt ut, men är så otroligt vackert enligt mig. Det nästan plågsamt långsamma tempot gör sig så otroligt perfekt i denna filmen. Jag gillade denna starkt. När fotografen försöker glömma denna kvinna så går han och fotograferar arbetare på fältet, dessa scenerna är långa och utan några klippningar - det gör sig så vackert när filmen tar lång tid på sig att fortskrida. Det är något med filmen som är sådär speciellt, kan det vara de billiga och ganska fula specialeffekterna på den döda kvinnans - Angelica - spöke i fotografens drömmar. Det som jag nog imponeras av mest är regissören Manoel de Oliveira, som var hela 102(!) år gammal när han gjorde denna filmen - han lever än idag, 105 år gammal - wow, stor cred ska han ha, kommer utan tvekan se mer utav honom. Betyget 7/10 känns lite svagt, men det är vad det får bli för tillfället, möjligen att jag höjer till en åtta när den har smält in - jag kan inte riktigt tänka klart om filmen just nu.
answai
2012-12-10
Regissören föddes 1908, var alltså 102 när filmen gjordes. Imponerande, vilket tyvärr inte går att säga om själva filmen. Börjar bra, och visst är det ganska snyggt filmat. Men både berättelsen och skådespelarna lämnar mycket att önska. Dessutom Irriterande pretentiös, ta t.ex. den ständigt dröjande kameran (alla lämnar rummet, men bilden dröjer kvar lite för länge - arty, eller kanske inte). Stor besvikelse.