1.7

The Stone Merchant

Professor Alceo Bandini är besatt av muslimska terrorister efter att själv blivit offer för en terroristattack där han förlorade båda benen. Hans tes är att västvarlden inte uppmärksammar hotet från fanatiska muslimer på ett tillfredställande sätt. Efter att hans fru blivit offer för en ny attack tar de semester och även där lurar faran i form av en muslimsk ädelstenshandlare (en västerlänning som konverterat till islam) som fattar tycke för proffesorns fru.

Originaltitel Il Mercante di pietre
Regissör Renzo Martinelli
Manus Renzo Martinelli, Corrado Calabrò
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Harvey Keitel, F Murray Abraham, Lucilla Agosti, Jane March, Jordi Mollà

AsianDawn
2008-07-28
Smått underhållande i all sin uselhet. Kul att filmens "goda" huvudperson är invalid och att han dessutom är synnerligen osympatisk. Finns några roliga scener också, bland annat då han jagas av några av historiens oslugaste inbrottstjuvar. Tyvärr är filmen och historien i övrigt väldigt dålig, framförallt filmens budskap lämnar en rejält bitter eftersmak.
evaa
2008-05-11
Sämsta någonsin. Dålig handling.
ZombieNymfen
2008-04-07
Den här filmen var verkligen horribel! Och utöver det frienatic påpekar så förstod jag mig inte på grundplotten heller... Varför behövde de överhuvudtaget "duvan" när det var andra personer med på färjan? Hade det varit så att hon behövde starta bilen själv så.. men nu sköttes det ju via en fjärrkontroll.. Näe, jag förstår mig inte på..
frienatic
2007-10-26
Jag skojar inte nar jag sager att denna filmen och dess upphovsmakare hatar muslimer och islam. Terroistattacker verkar forkomma sa fort man satter foten utanfor dorren. Vedervardig pa alla satt (ideologi, struktur, skadespeleri osv). En av 2000talets samsta filmer.