2.6

The Statement

Frankrike, 1944. På order av nazisterna genomför den unge Pierre Brossard en avrättning av sju judar. Femtio år senare är Brossard fortfarande ostraffad för sitt illdåd och lever gömd med hjälp av den högerextrema katolska kyrkan. Då en ny efterforskning närmar sig Brossards hemlighet måste han använda all sin list som femtio år på flykt har gett honom. För Brossard är också jagad av en mystisk mördare som ihärdigt försöker finna honom. Det finns nämligen en mörkare sida bakom Brossards förflutna.

Originaltitel The Statement
Regissör Norman Jewison
Manus Ronald Harwood
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Tilda Swinton, Michael Caine, Jeremy Northam, Alan Bates, John Neville, Charlotte Rampling, Ciarán Hinds, Frank Finlay, Edward Petherbridge, Colin Salmon, Matt Craven
Filmnummer 21982

Murvel48
2016-01-13
Jag började tappa intresset efter någon timma så resten blev rätt seg...Svag tvåa!
Salvation_Mind
2015-02-23
Lite besviken, filmen saknar glöd i min mening och känns haffsig.

2011-10-07
Svag trea, förutsättningarna var ju bra.
2011-08-31
Caine gör för ovanlighetens skull en rätt blek insats i en dramathriller som f.ö hade bra förutsättningar. Att de sedan även använder brittiska skådisar med typiskt brittiskt uttal att spela fransoser gör inte saken bättre. De måste ändå förstått sitt misstag när Caine i en scen säger sig önska bo i Canada då de delvis talar franska där - på klingande högfärdsengelska(!).
Rasmusmatte
2010-06-29
Klart sevärd.
Kurganen
2010-02-06
Hur många filmer om andra världskriget har det inte gjorts? Det här är ytterligare en men med en intressant vinkling. Jakten på en fransk kolloboratör som håller sig gömd genom mäktiga mäns (såklart!) försorg. Jag skulle vilja likna Statement med en lågmäld Jagad. Den är inte lika intensivt spännande som den sistnämnda men Caines karaktär (för övrigt bra spelad) är ingen supermänniska utan en gammal, uppjagad man med dåligt hjärta. Det är intressant och välspelat. Filmen får en stabil 3:a av Kurganen.
2008-01-14
Ganska oinspirerande och tjatig film på ett intressant ämne. Tveksam personregi då suveräna skådespelare som Caine och Swinton inte imponerar särskilt mycket. (6/15)
Jonnalill
2007-11-09
Den här filmen bärs fram av Michael Caine som gör sin roll mycket stabilt! I like!
jonbo
2007-10-01
Michael Caine gör en bra insats, även om han snackar engelska med klar brittisk klang. Dock tappar filmen mycket på det altlför långsamma tempo.
mystepho
2007-02-04
Man stör sig en smula på att alla pratar engelska, dessutom med ganska grov brittisk dialekt. Gillade stämningen annars och den var helt klart sevärd...