3.7

The Square

En grupp egyptiska revolutionärer kämpar mot ledarna och riskerar sina liv för att bygga ett nytt och medvetet samhälle.

Originaltitel Al Midan
Regissör Jehane Noujaim
Genre Dokumentär, 2010-tal

hasse-mate
2015-10-25
I längsta laget. I övrigt en stark, välgjord film!
Bumsi
2014-04-22
Välgjord. Och för den som känner att EU-valet om en månad inte är så relevant, så är detta en påminnelse om att demokrati är en skör slöja.
Howler19
2014-02-27
@CanadianMoose: Konstigt vore det annars, det är ju trots allt en Netflix-producerad dokumentär :). När jag ändå skriver här kan jag kasta in mitt omdöme, som lyder att det här var en bra och stark dokumentär som dock saknar ett djup i de olika huvudpersonernas övertygelser för att det ska bli riktigt intressant.
CanadianMoose
2014-02-26
Ligger på Netflix just nu!
Astrojacob
2014-02-22
Stark film men ger känslor av både vanmakt o hopplöshet. Martyrer o hjältar som fortfarande kämpar. Stark Fyra.
Endymion
2014-02-12
Starkt, mycket starkt.
saggesaliv
2014-01-26
Mycket kraftfull dokumentär om protesterna i Egypten som ledde till Mubarak och Morsis avgång. Detta är ännu en politisk dokumentär, men som håller ett medelsnitt som överträffar många politiska dokumentärer jag sett i mina dagar. Filmen är genuin och känns otroligt äkta igenom hela. Allting är filmat av människorna som är med i protesterna för att kunna göra en sammanfattning om hur korrupt politiken är i Egypten - detta är resultatet. Många scener är magstarka och vissa helt sjuka egentligen. Ett exempel är när militären i landet tar sina armerade bussar och kör med full hastighet in i folkmassor. Folk hoppar undan, rädda för sitt liv, vissa klarar det inte och blir offer för bussen, som fortsätter in i tätare folkmassor med full hastighet. Samt så finns det även scener som är otroligt vackra och rörande, som när protesterna leder till ledarnas avgång. Lyckans i folks ögon, efter att stått och protesterat i veckor, är helt otrolig och jag berörs kraftigt. Detta är en dokumentär som inte mörkar någonting. En dokumentär som tar med verkligheten. En dokumentär som är gjord av människor som var där, som upplevde situationen som den var. The Square överträffade mina förväntningar med råge. Jag är ofta väldigt tuff och kritisk med betygen på dokumentärer, men detta är något speciellt. Den ligger nära 8/10, väldigt nära, men när jag jämför vilka andra filmer och dokumentärer jag gett 8an, så landar vi på starka härliga 7/10. Eller just det, detta är filmtipset: STARK 3A!
indygrinder
2014-01-26
The revolution WILL be televised! Tung dokumentär om den egyptiska revolutionen som äger rum i realtid framför allas ögon. Gripande att se folk från alla falanger samlas som en enad front. Mest intressant är Magdy som representerar det Muslimska Brödraskapet, hans kamp är ju väldigt speciell. Synd att så få från regimen kommer till tals, men ändå ett grymt imponerande arbete av Jehane Noujaim. Det vore intressant om hon kunde följa upp den här filmen nästa år, gärna med en politisk kommentar.
erc
2014-01-25
Gav lite blandade intryck. Påverkar nog mycket vad man har för förväntningar. Förvänta dig därför ingen skarp politisk analys. Filmen är mer känslomässig, poetisk och snygg. Väldigt inspirerande.