Solisten

En hemlös, schizofren musiker drömmer om att en dag kunna spela på Walt Disney Concert Hall och träffar Steve, en avdankad journalist som blir hans bästa vän.

Originaltitel The Soloist
Regissör Joe Wright
Manus Susannah Grant
Genre Drama, Musikal, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Robert Downey Jr, Catherine Keener, Jamie Foxx, Stephen Root, Tom Hollander, Lisa Gay Hamilton, Nelsan Ellis, Rachael Harris, Lorraine Toussaint, Octavia Spencer, Jena Malone, Justin Martin (II)

Skapad 2010-05-06 av frienatic
Solisten började som ett prestigeprojekt med siktet inställt på Oscarsstatyetter men något gick fel, filmen fick uppskjuten premiär och förhandssnacket dämpades. Att filmbolagen tänkte guldgu...   Läs mer »

2017-11-30
Helt okej, ganska bra! Men lyckas liksom inte beröra, allt är ganska stabilt och så men saknar något som verkligen drar in mig.
mogul
2014-09-28
Beklämmande. Annorlunda.
2014-04-28
Ingenting är så enkelt som det ser ut från början, och hur mycket ska man styra en annan människas liv även om det är av välvilja, balans behövs. Det är tankar jag får av denna film som vad jag förstår bygger på verklighet. Bra historia som visar medmänsklighet och ger en tankeställare. 90 000 hemlösa i LA 2009.
amam
2014-03-19
Inte alls lika gripande som den borde vara. Bra skådisar däremot.
92axha10
2014-03-19
En okej bibliografi men jag kom aldrig riktigt in i handlingen. Downey Jr är som han brukar men Foxx tycker jag ligger på gränsen hela tiden. Spretig och ofokuserat, tyvärr.
annchen81
2012-09-24
Det började bra men på slutet kändes den lite lång. Det är något som saknas.
dafreakish
2012-07-02
Kan inte bli mycket mer 3a än så här. Bra men griper inte riktigt tag, intressant livsöde men väldigt tillrättalagt och utmärkt skådespeleri men inte fantastiskt. Wright har gjort mycket bättre och jag kommer inte ifrån den unkna känslan att filmen gjordes för att dra hem priser på diverse filmgalor vilket den inte gjorde heller.
Ingriddim
2012-01-30
Seg och långdragen. Och extremt orealistiskt journalistporträtt.
Lurtz
2012-01-28
En stark 3a. Det är en sån story som hade kunnat bli så fruktansvärt sentimental och ordinär men man har ändå begränsat sliskigheten en del. Starkt skådespeleri, jag gillade manuset.
tvamvarg
2012-01-27
Gullig sak, Downey och Foxx är bra. Men, tja.