3.5

The Social Network

En sen kväll 2003 sätter sig Harvardstudenten och dataprogrammeringsgeniet Mark Zuckerberg ner vid sin dator och börjar intensivt jobba med en ny idé. Ur allt bloggande och programmerande växer det fram som snabbt ska komma att bli ett globalt socialt nätverk och en revolution inom kommunikation. Bara sex år och 500 miljoner kompisar senare är Mark Zuckerberg den yngsta miljardären genom tiderna? men för den här entreprenören så leder framgången till både privata och rättsliga komplikationer.

Originaltitel The Social Network
Regissör David Fincher
Manus Aaron Sorkin
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Jesse Eisenberg, Rooney Mara, David Selby, Joseph Mazzello, John Getz, Brenda Song, Rashida Jones, Max Minghella, Justin Timberlake, Melise, Andrew Garfield, Armie Hammer, Dakota Johnson, Bryan Barter, Patrick Mapel, Josh Pence, Inger Tudor, Shelby Young, Barry Livingston, Marybeth Massett, Denise Grayson, Henry Roosevelt, Abhi Sinha, Mark Saul, Cedric Sanders, Douglas Urbanski, Mariah Bonner, Caitlin Gerard, Emma Fitzpatrick, Scott Lawrence, Wallace Langham, Peter Holden, Darin Cooper, Jared Hillman, Caleb Landry Jones

Zero75
2016-10-07
En rakt igenom vidrig liten film som visar upp hur pass psykotiskt entreprenörsidén satt sig i Harvard och andra elitskolors huvuden. De drillade barnen talar så fort så att de tuggar fradga, talar miljoner som kan förvandlas till biljoner, sociala och ekonomiska hierarkier, networking, kontrakt, stegrande kurvor, procentsatser, äganderätter och börjar därefter gråtande försöka stämma varandra. Borde nog egentligen få en fyra i betyg för att den visar upp detta..
wasteoftime
2016-09-21
Jesse Eisenberg i sig självt gör den här filmen värd en tvåa, i princip. Det är ju svårt att veta vad som är sant, och vad som är fiktion, men det är intressant, och tragiskt, hela historien bakom Facebook. En sida som växt sig så stor så den känns vedertagen i för de flesta. Och att inte ha Facebook kan verkligen vara en nackdel, jag vet, för jag har inte Facebook. Bilden man får av Mark Zuckerberg är verkligen intressant, och, om den är någotsånär sanningsenlig så måste de verkligen haft hans tillåtelse, eller så har han insett något. Vad vet jag, jag har ingen aning om hans inblandning, om någon, egentligen, men han känns inte som en person som gärna skulle frammålas på det här sättet - vem vill det, egentligen? Jag tycker att berättandet håller ett bra tempo och blandar bra mellan tillbakablickar och nutid, och det känns hela tiden intressant. Rätt så nära en trea, faktiskt. Jag tyckte nog nästan att filmen var bättre nu andra gången än vad jag gjorde efter första gången.
ouimadame
2015-11-04
Helt ointressant
Fetjocke
2015-10-10
Njaej, den var ganska ointressant. Lite dråpliga repliker med aspergercharm, men annars är det rätt ointressant att genomlida en massa förhandlingar runt mötesbord. Och när de ska skildra den flippade IT-branschen med arbetsknarkande hackers och flippade fester blir det lite som när man försökte skildra spejsade cirkusfester i Änglagård. Mest lite töntigt.
Rundeep
2015-09-14
Justin Timberlake gör en förvånansvärt bra insats, men i övrigt så är det lite väl mycket amerikansk "character building", uppblåsning utan någon egentlig substans.
Natosh
2015-07-26
Bra spelat men inte en story som räcker längre än så. Solid trea
2015-01-04
Det är inget omvälvande i handlingen som helhet men styrkan i dialog och varje ord som spottas ur karaktärerna(oftast i rasande fart) är så stor och effektiv att man njuter i massor. Filmen är fantastisk välcastad med en suverän Jesse Eisenberg och en riktigt bra Justin Timberlake. David Fincher utför regissörsarbetet med vad som känns som åtdragna tyglar dvs. det känns som Fincher har anpassat sig mer till projektet än projektet har anpassat sig till Fincher. Ett gediget hantverk som helhet.
saggesaliv
2014-04-24
Mycket trevlig film, med skådespel som är guldvärt (som i allt av Fincher). Har sett denna filmen en gång innan, men då lämnade den inga bestående intryck faktiskt. Gillade den mer denna gången. Skulle nog säga att den tillhör Finchers sämre. Inte mycket att säga, mer än att jag tyckte om den väldigt mycket. Gillar uppbyggnaden, gillar det mesta. Stark 7/10
sirkurt
2014-01-23
Den här filmen var lika ointressant som facebook själv är. Totalt ointressanta karaktärer, historien som kanske på vissa sätt kan vara intressant görs här på ett platt sätt, filmen är också väldigt fult gjord och hade passat bättre som TV-film eller mini-serie för det är mest folk som pratar.
Necross
2014-01-04
Fincher, Sorkin, Reznor - bra grejor!