3.6

The Skin I Live In

Plastikkirurgen Robert Ledgard har sedan hustruns död i en bilolycka som besatt försökt skapa en ny typ av syntetisk hud som kan stå emot höga temperaturer. Han bor i sitt stora hus tillsammans med sin hushållerska och sin försökskanin ? den vackra och mystiska Vera. En natt knackar en ung man på dörren vilket startar en skrämmande händelsekedja där inget är vad det först verkar och alla har något att dölja.

Originaltitel La piel que habito
Regissör Pedro Almodóvar
Manus Pedro Almodóvar
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Antonio Banderas, Elena Anaya, Marisa Paredes, Jan Cornet, Roberto Álamo, Eduard Fernández, José Luis Gómez, Blanca Suárez, Susi Sánchez, Bárbara Lennie, Fernando Cayo

Skapad 2019-12-07 av Andy_B
Jag har inte sett många Almodovarfilmer alls men jag tror jag har ganska bra koll på vad typ av filmer han gör. Och i ärlighetens namn är jag inte övertygad om hans storhet. Jag har förstått a...   Läs mer »

Starkbröl
2023-05-15
Först tycker jag att den är sunkig och snaskig, innehåller flera våldtäkter tex. Men efter att ha stått ut med upptakten (som varar halva filmen) börjar poängerna visa sig. En riktig slow starter, börjar som en 1-2:a men slutar som en 3:a. Icke desto mindre är det en smått vansinnig film. Jag njöt mer av det självmedvetna och mer humoristiska vansinnet i Tusk, dock, och det absoluta slutet i denna är inget riktigt slut.
F-M-J
2022-06-22
Inte Almodovars bästa. Tyckte den lyckade repa sig själv efter andra halvan. Sevärd om man gillar lite mer tvistade filmer. En trea.
hsimpson
2019-07-02
Fruktansvärd på alla sätt och vis. Om det här skräpet är representativt för Almodóvar lär han inte få många fler chanser. Betyget blir bajsbrunt.
2018-04-04
Jag är inte odelat positiv till Almodovar direkt, men jag har ändå gillat hans 2000-tals-filmer överlag, och det här kan mycket väl vara hans bästa. Det är sannerligen en skruvad historia som man, tack vare en väldigt väl fungerande berättarstruktur, hela tiden sitter och funderar på hur den hänger ihop och vart den ska ta vägen. Allt faller dessutom snyggt på plats i slutändan. Att de flesta karaktärer är uppfuckade på ett eller annat vis, och att ingen riktigt är god, är också något som jag uppskattar. Trean får ses som ganska stark
2018-03-30
Skickligt och snyggt, om än lite förvirrande ett tag. Men man klarar att byta tid, och bit för bit slänga ut ledtrådar som så fint föll ihop till slut, egentligen ganska genialt. En psykologisk thriller som inte skrämmer livet ur en men som kryper in under skinnet på ett lagom vis.
ModestyWilde
2017-12-12
WOW! Galet bra och femman är given - trots att den är en smula svårsmält. Snygg och speciell film. Almodóvars bästa hittills.
Cumlin
2017-04-23
Almodovar levererar en bra och sevärd film som vanligt. Hade lite svårt att sätta mig in i handlingen lika mycket som många av hans andra filmer.
Albion
2017-04-02
En typisk Almodovar-film när han är som mest Almodovarisk. Det vill säga galet skruvat, men som funkar alla dar i veckan och är fängslande. Dessutom är den fri från flams och trams som ibland kan solka ner hans filmer. En utmärkt film och betygsfyran är gjuten.
Dream
2017-03-31
Det här är något dem flesta filmkonstnärer hade velat göra, men som få lyckas med! Det gäller att ha ett perfekt manus, kontroll på vad du gör, full koncentration i kamera arbetet och till sist så bör man nog vara lite sjuk i huvudet eller ha konstiga drömmar för att kunna få ihop en sådan här bisarrt fascinerande historia. Briljant och det tog minst en timme innan jag började få ihop hela sammanhanget på ett ungefär, hur alla detaljer hänger ihop samt vart detta skulle sluta. - (Måste se fler Pedro Almodóvar rullar så fort tiden finns utan tvekan.)
mylar
2016-09-03
Rätt löjlig i sin brist på trovärdiga detaljer och med sina uppenbart intvingade absurditeter. Det känns som att två kompisar gjort en film, där den ene är perverterad och totalt talanglös men ändå tvunget måste ha med några scener och den andre accepterar det för fridens skull. Det blir inte bra, helt enkelt.