2.3

De likartade

Under en regnig natt den 2 oktober 1968 börjar åtta människor som väntar på en buss till Mexico City att uppleva ett märkligt fenomen.

Originaltitel Los Parecidos
Alternativ titel The Similars
Regissör Isaac Ezban
Manus Isaac Ezban
Genre Skräck, Science Fiction, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Gustavo Sánchez Parra, Luis Alberti, Cassandra Ciangherotti, Humberto Busto, Fernando Becerril, Alberto Estrella, Pablo Guisa Koestinger, Carmen Beato, Santiago Torres, María Elena Olivares, Catalina Salas

KyLLo
2019-02-05
Lågbudget eller inte, så hade det här kunnat bli årtiondets rysare eller psykologiska thriller. Många nutidsklassiker i genren är dessutom just lågbudgetfilmer. Inledningen och upptakten är riktigt bra. Det är en miljö och ett sammanhang som jag tror att många tittare kan relatera till. Fantastisk scenografi (utspelar sig under 1960-talet), utmärkt stämning och sedan några människor med sina likheter och olikheter. Det gryniga fotot är väl inte snyggt, men det är ett smart och kostnadseffektivt sätt att förstärka tidsandan. Tyvärr kändes det så bortkastat, då filmen tappar precis allt vad gäller handling och trovärdighet. En stor del av filmen är en riktig plåga att se, där överdrifterna inte har några gränser. Om dagens filmskapare bara kunde bygga spänning utifrån människor, befintlig omgivning och naturliga sammanträffanden istället, som exempelvis Hitchcock.
Kurt-Opeth
2018-10-21
Alla skriker och spelar över. Och ser ut som Bee Gees. Oerhört usel och irriterande film. Varför har ingen bromsat regissören?
MaxMackan
2018-07-30
Charmig!
escaperel
2018-01-23
En del skavanker och stundtals lite för gapig, men annars skönt skev och trevlig för ögat.
ekneB
2017-10-22
Ibland stöter man på filmer som är jävligt mysko, ibland på bra sätt och ibland på dåliga sätt. Den här är det förstnämnda. Stämningen är bra rakt igenom och man känner paniken hos allihopa. Men det blir lite farsliknande när dom visar vad fenomenet är. Dock rycker den upp sig lite grann efter den chocken.
lucius
2017-09-10
Va fanken alltså. Detta måste ju vara produkten av nån student på en mexikansk folkhögskola med filminriktning som kollat för mycket på twilight zone. Redan under ingressen förstår man att detta är ett amatörjobb. Vilken skolad regissör som helst hade förstått att inte lägga berättar-röst på inlednings-scenen.
eraserheead
2017-09-03
Vad fan har jag just tittat på? Den här filmen håller samma kvalitetsnivå som den "skräckfilm" jag och mina kompisar spelade in med en handkamera när vi var typ 9-10 år.
Murvel48
2017-06-03
En störig och osympatisk film med en massa skrik och skrän och en mer än lovligt fånig story.
Tatty
2017-05-24
Lagom spännande men ändå förvirrande. Inte jätte bra film men lite spännande iaf. Filmen känns skum.