3.4

Den andra mamman

Val tillbringar tretton år med att arbeta som barnflicka till Fabinho i Sao Paulo. Hon är ekonomiskt stabil men måste leva med skulden av att ha lämnat sin dotter Jessica i Pernambuco, där hon uppfostras av släktingar. När det nu är dags att göra ett antagningsprov till universitetet kommer Jessica till Sao Paulo.

Originaltitel Que Horas Ela Volta?
Alternativ titel The Second Mother
Regissör Anna Muylaert
Manus Anna Muylaert
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Regina Casé, Camila Mardila, Michel Joelsas, Karine Teles, Lourenço Mutarelli, Helena Albergaria, Antonio Abujamra, Luis Miranda, Theo Werneck

LillaBlåaMus
2018-10-24
Nyanserat, spännande, sinnessjukt.
Doddedronten
2016-11-13
Hade glömt den nu, men blev berörd när jag såg den.
wasteoftime
2016-04-08
Det här var verkligen en underlig en. Å ena sidan fantastisk. Å andra sidan inte så fantastisk. Framförallt slutet drar ner lite för mycket för att det ska kännas helt okej. Inte för att det är tokdåligt, men utan för att det känns som en lite för enkel utväg för filmen. Spänningarna i hushållet är fantastiska, och Regina Casé är verkligen Husan. Fru Barbaras subtila hat som tar ut allt större och större svängar är också fantastiskt levererat. Jag velar mellan en tvåa och en trea, men det får, tyvärr, hamna på en tvåa till slut. Slutet är lite för lätt för en film av den här sorten. Inte minst för att om man skulle göra en uppföljare så känns situationen Val och Jessica har försatt sig i ohållbar. Bra, och väldigt nära en trea, men snubblar på mållinjen.
Aristi
2016-03-24
Berörde mig av någon konstig anledning. Stör mig dock på dottern... Svag 4a
origC-J
2016-03-21
Oväntat bra och subtilt om skillnader och hierarki i klass och etnicitet. Aktuellt i dagens Brasilien, kanske aktuellt i morgondagens Sverige. Guldstjärna till Regina Casé i huvudrollen. Svag fyra.
2016-03-20
Det här landade i en liten känsla av besvikelse då jag tycker att den bygger upp till någonting som den aldrig fullt ut lyckas leverera. Regina Casé är bra i huvudrollen, och det faktum att hennes karaktär slits åt två olika håll är väldigt intressant. Här finns dessutom flera sidospår som även de är intressanta, men som det sedan inte blir så mycket med. Istället mynnar all ut i ett påklistrat slut som får filmen att bli betydligt mer simpel än vad jag hade hoppats på att den skulle vara. Men den är fortfarande bra ändå, inte minst för att skildringen av det här hushållet som lite av en krutdurk som bara väntar på en gnista är så skickligt iscensatt, och karaktärernas ageranden ger upphov till frågor att diskutera och fundera kring. Men det är där jag hade hoppats på att filmen skulle lämna lite mer till publiken
Spidde
2016-03-12
Skitbra. Grymma skådespelare, välskrivet manus och många obekväma situationer som väcker viktiga frågor. Se den!
stgurgel
2016-02-29