2.8

The Sapphires

1968 var året som förändrade världen. Och för fyra unga aboriginsystrar var detta året som skulle förändra deras liv för alltid. Runt om i världen var det protester och revolution och aboriginer säkrade till slut rätten att rösta. Systrarna, Cynthia, Gail, Julie och Kay upptäcks av Dave, en talangscout med hjärta, lite rytm och en stor kunskap om soulmusik. De blev Australiens svar på "The Supremes" och fick flyga till Vietnam för att sjunga för de amerikanska trupperna. Baserat på en sann historia.

Originaltitel The Sapphires
Regissör Wayne Blair
Manus Tony Briggs, Keith Thompson
Genre Biografi, Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Chris O'Dowd, Deborah Mailman, Jessica Mauboy, Tory Kittles, Shari Sebbens, Miranda Tapsell, Eka Darville, Judith Lucy

RearWindow
2014-02-10
Förtjusande.
Spidde
2013-09-14
Filmen lider av ett halvdåligt manus men vinner på en hel del charm och bra musik. Chris O'Dowd lyfter filmen med sin roll som den sunkiga managern. Sevärd om man gillar gammal soulmusik.
larox
2013-03-11
fin soulmusik med skönsjungande aboriginsystrar på turné i Vietnam. Året var 1968, för oss som var med i den tiden klappar hjärtat säkert lite extra och igenkännande vad gäller både tidsandan och musiken - med revolution och peace and love i fokus. Nåväl, filmen är baserad på en sann historia, systrarna var Australiens svar på Suprimes. Härligt att dyka in i år 1968 igen och känna pulsen - om än för endast en dryg timme.
Borrman
2013-02-21
Bra musik från gamla soul klassiker, Resten är mest trams och brudar som tjafsar med varandra.
joakimfischer
2013-01-04
skön musik men blev lite tråkig i längden. känns som om man sett den förut. lite intressant att, även om man portretterar de vita (som inte gillar soul) rätt hårt i filmen , så visar man även hur det går åt båda hållen. Kunde tagit det längre dock.
Benisakura
2012-12-23
Småcharmigt och småroligt.
SimonLiptone
2012-12-07
Döskön film med väldigt bra musik!