The Rover

I en dystopisk framtid söker en ensamvarg efter gänget som stal hans bil ute på den australiska ödemarken. Han tar hjälp av en naiv medlem i gänget, som övergavs i sitt eget blod under gängets senaste flykt.

Originaltitel The Rover
Regissör David Michôd
Manus David Michôd
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Guy Pearce, Robert Pattinson, Scoot McNairy, Tawanda Manyimo, David Field, Susan Prior, Gillian Jones, Anthony Hayes, Nash Edgerton, Jamie Fallon, Richard Green (II)

2021-03-08
Snygg och stämningsfull med fantastisk musik och ljudeffekter som känns tätt nära inpå. Riktigt bra skådespelarprestationer av både Pearce och Pattinson, den är snyggt oväntad på många ställen och överlag känns det som att det här borde vara riktigt bra. Men tyvärr är den alldeles tom. Det finns inte en karaktär eller en händelseutveckling eller någonting öht som jag faktiskt bryr mig om eller känner sympati för. Det bara puttrar på utan att jag bryr mig för fem öre. Ett par rätt idiotiska dumheter bidrar också till det och gör att den trots sina kvalitéer inte förtjänar mer än den slätstrukna tvåa den får.
Murvel48
2017-10-12
Skön stämning, spännande dialog, bra tempo.... Och mycket bra skådespeleri, inte minst Pattinson briljerar som helstörd skjutgalen idiot.
2016-03-28
Massor med stämning. Snyggt och våldsamt. Intressant persongalleri. Emellanåt lite segt men överlag smakfullt långsamt. Dialogen drar nästan åt Kaurismäki (inget babbel i onödan). Stabilt och stilrent. (9/15)
lucius
2015-11-20
Kan tänka att en annan australiensares genombrott inspirerat en del till den här filmen. Den andas väldigt mycket Mad Max fast i en lågmäldare och mer realistisk miljö.
isecore
2015-08-23
Fantastiskt dyster och lågmäld film om att försöka finna nåt slags mening i en värld där allting är meningslöst. Bra skådespel från de flesta inblandade och produktionen är dammig, skitig och oerhört jobbig att se på. Ljudet är mycket bra. Dock har filmen långa och lite för subtila transportsträckor för att riktigt lyfta, samt är ibland rejält kryptisk. Stark trea.
fridenpaden
2015-06-29
Måste ha varit väldigt okoncentrerad i början eftersom jag inte alls fattade att filmen utspelar sig i en "dystopisk framtid". Tyckte bara att inget hände och att det säkert var så livet är ute i australienska bushen. He he he. Egentligen en skräpfilm som inte borde ha gjorts men gick att titta på. Troligen skriven av manusförfattaren som ett specialarbete i gymnasiet. med tanke på mognadsnivån.
Adoniram
2015-06-28
Lågmäld, mörk och skitig. Robert Pattinson imponerar helt oväntat. En förträfflig slutscen.
Almgren
2015-06-24
Ja, det här var ju en jävligt upplyftande film att börja dagen med...
Djason
2015-05-11
Australien 10 år efter kraschen, känns nästan som att det är så här det ser ut på vischan i Australien, förutom alla mordiska då. Hur som helst är Guy Pearce bra men Robert Pattison bäst, men denna film är galet seg och en klar besvikelse.
NEDERVETIL
2015-05-07
En film fast jag såg den för några dagar sedan så lever den kvar.... har sällan sett en så vinklad film om en man och hans hund... +Ett intressant "meta" tema om familjeband och utanförskap...Även bra ljudbild i filmen dvs extra skön stämning via bra ljudanläggning.