The Revolt

När en ung soldat dödas när han försökte hindra sin yngre syster Kaoru från att säljas till ett liv i prostitution, blir det hans befälhavare, kapten Miyagi, som tar hand om systern och hon flyttar så småningom in hos honom. Det tar dock tid innan de verkligen visar sina känslor för varandra men kommer de någonsin att kunna njuta av ett fridfullt liv tillsammans nu när en militär revolt planeras? Händelserna i filmen utspelas mot bakgrunden av Japans stormiga trettiotalshistoria; de unga officerarnas olika försök till militärkupper under åren 1932 ? 1936.

Originaltitel Dôran
Regissör Shirô Moritani
Manus Nobuo Yamada
Genre Romantik, Krig, 80-tal
Skådespelare Ken Takakura, Sayuri Yoshinaga, Masakane Yonekura, Takashi Shimura, Kunie Tanaka, Takahiro Tamura, Toshiyuki Nagashima, Akira Kume, Junko Sakurada

goeran
2013-03-17
Shirô Moritanis film The Revolt (Dôran) från 1980 är en dramatisk och välgjord berättelse om mänskliga relationer under en tid av undantagstillstånd i Japan; när unga nationalistiska officerare oupphörligen planerade kupper för att störta den sittande regeringen (och militärledningen) och återupprätta den absoluta kejsarmakten. Samma tidsepok berörs i Hideo Goshas Four Days of Snow and Blood från 1989 och i Yukio Mishimas film Patriotism från 1966.