3.6

The Revenant

Historien utspelar sig på 1820-talet och kretsar kring Hugh Glass, en man som bestämmer sig för att hämnas på männen som lämnade honom att dö efter en björnattack.

Originaltitel The Revenant
Regissör Alejandro G Iñárritu
Manus Mark L Smith, Alejandro G Iñárritu
Genre Drama, Thriller, Äventyr, Western, 2010-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Joshua Burge, Duane Howard, Melaw Nakehk'o, Fabrice Adde, Arthur RedCloud, Christopher Rosamond, Robert Moloney, Lukas Haas, Brendan Fletcher, McCaleb Burnett, Tyson Wood, Vincent Leclerc, Stephane Legault, Emmanuel Bilodeau

Skapad 2019-12-22 av tobbiaszz
Vad ska man säga? Samtidigt som det finns väldigt mycket att säga om denna film, finns det också väldigt lite. Man skulle kunna stanna vid att kommentera fotot. För fotot är fullkomligt magis...   Läs mer »

Dream
2023-11-19
Den e bra när man ser den första gången, men att se om den är rätt utdraget CGIN är inte den bästa heller och det ser nästan ut som ett tv spel ibland tråkigt nog. Klassikern: "Dansar med Vargar" med liknande tema är mycket bättre.
djonipony
2023-03-30
Fyran består från ifjol. Fotot (i symbios med miljöerna) tillhör filmhistoriens absoluta toppskikt. Iskallt, skoningslöst, hopplöst, vackert. Riktigt bra musik och Leo förtjänar statyetten, även om Hardy också borde fått en. Underbart svin med lika underbar dialekt.
2022-03-27
Berör inte alls. Dels är handlingen tunn och dramaturgin bristfällig. Sedan är det mörkt foto. Förmodligen för att det är mörkt i sig och ett mörkt linsfilter på det som gör det ännu mörkare. Inte heller skådespelarinsatserna är bra. Det är mer som att skådespelarna kämpar med att hitta rätt accent än att leva sig in i rollerna och spela ut. Björnattacken är väl ganska välgjord i sig, men det har gjorts förut så det är ingen nämnvärd intressehöjare. Någon bildruta är vacker när de hittar precis rätt bakgrund och vinkel, men det räcker förstås inte för att rädda filmen. När varken handling, produktion eller skådespelare fungerar är ettan är ofrånkomlig.
Murvel48
2022-02-21
Möjligen drog dom strapatserna ett snäpp för långt men femman är ofrånkomlig. DiCaprio var magnifik, liksom Hardy för den delen.
Lortpunk
2022-01-24
Gillade den skarpt
BjörnBandhund
2022-01-15
Jovisst, fotot är magnifikt och DiCaprios prestation beundransvärd, men det är värre med handlingen, inte för att tempot är lågt utan för att man inte känner för någon. Större delen av filmen sitter man bara och skiter fullständigt i vad som ska hända. Därför blir det endast ett knappt godkänt betyg. 2+/5.
Gyllenbock
2021-10-16
En dyster film med fint foto, naturen är verkligen mäktig. Scenen med björnen är verkligen maffig. Ibland gillar jag filmer där det inte hela tiden måste hända en massa saker.
mrHL
2021-10-09
Filmen hade mått bra av att klippas ner ca 130 min.
Bonikowski
2021-04-16
Lite Rambo - First blood, lite Deliverance och fint foto blir en bra kombo. Välgjort men kanske inte helt originellt.
Rele
2021-04-01
En väl gjord och spännande drama. DiCaprio gjorde en bra tolkning av en väldigt envis och sårad man. Regin och manuset var bra. Vildmarks natur höjde betyget till en stark fyra.