2.8

The Red Thread

Mei och Atsushi går i samma klass och blir kära i varandra. Men någonting i bådas förflutna gör att deras föräldrar är emot att de är ihop. Samtidigt blir det kärlekstrubbel mellan dem och några klasskamrater.

Originaltitel Akai ito
Alternativ titel Threads of Destiny
Regissör Shosuke Murakami
Manus Ritsuko Hanzawa, Chiho Watanabe
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Masahiro Kômoto, Sayuri Iwata, Junpei Mizobata, Ryo Kimura, Kaoru Hirata, Nao Minamisawa, Anna Ishibashi

pirouette
2011-06-28
Det känns lite konstigt att se en av mina absoluta favoritserier som film. Jag har konstant den där varma känslan i bröstet, som påminner lite om att vara nyförälskad. Akai Ito är dock en mer komplex historia än den som presenteras i filmen - det är många sidohistorier som går förlorade och man upplever inte samma, nästan ångestladdade, känslor. Det som i början är en söt historia om ungdomskärlek blir snart en djup och mångbottnad resa som är mycket mörkare än vad man kan tro. Men jag rekommenderar alla att se serien först - för att få de där riktiga kärlekskramperna i magen.
Cumlin
2010-06-21
Tydligen ska detta var en dramaserie, hopklippt till en långfilm. Jag skulle gissa på att den är bättre som en tvserie.