3.9

The Queen's Gambit

Det introverta barnet Beth Harmon upptäcker sitt kall när hon får lära sig att spela schack. Vid 16 års ålder spelar hon bland eliten i USA, men hennes känsla av isolering växer. Miniserie i sju avsnitt.

Originaltitel The Queen's Gambit
Regissör Scott Frank
Manus Scott Allan, Scott Frank, Walter Tevis, Allan Scott
Genre Drama, Mini-serie, 2020-talet
Skådespelare Anya Taylor-Joy, Chloe Pirrie, Bill Camp, Marielle Heller, Marcin Dorocinski, Russell Dennis Lewis, Thomas Brodie-Sangster, Moses Ingram, Harry Melling

BarryHero
2023-01-12
The Queen's Gambit har helt klart sina brister - det är många sidohistorier som aldrig utforskas helt och hållet och slutet blir lite väl (spoilervarning) lyckligt och positivt. Å andra sidan är det kul att se en miniserie som handlar om schack i så stor utsträckning (även om de kunnat fokusera än mer på schackdragen och hur allt fungerar - nu var det svårt att följa med i exakt vad som händer i matcherna) och Beth Harmon är redan en ikonisk rollfigur. Dock hjälper det inte att hon inte är särskilt sympatisk och ibland slutar man nästan hålla på henne pga hennes asociala och självdestruktiva beteende. I övrigt är det välgjorda 50- och 60-talsmiljöer och Anya Taylor-Joy är helt klart en stjärna. Bäst är nästan hennes relation till Mr. Scheibel. Frågan är om inte fler avsnitt hade gjort serien mer rättvisa. Då hade man kunnat visa mer av hennes bakgrund med mor och far, samt alla kärleksrelationer som inleds.
fridenpaden
2022-04-15
What? miniserie-tipset.se?
Starkbröl
2021-03-11
Bra, om än lite väl publikfriande och tillrättalagd efter tidens strömningar ibland.
the-godfather
2021-02-20
Makalös, bästa mini-serien som jag har sett på bra länge, femman är inte långt borta.
niebaotan
2020-12-16
Fantastiskt bra! Årets höjdpunkt.
tildiz6
2020-11-17
Bästa mini-serien sedan Chernobyl
Raggarn
2020-11-04
Hatten av! Kan vara bland de bästa serier jag sett. Makalöst bra!