3.2

Prinsessan och grodan

Den jazz-älskande Prinsen Naveen av Maldonia blir förvandlad till en groda av den elaka Voodoo-doktorn, Dr. Facilier. I ett desperat försök att bli människa igen försöker Prins Naveen att få den vackra servitrisen Tiana att kyssa honom för att bryta förtrollningen. Men kyssen ger inte den önskade effekten som Naveen hade hoppats på. Istället för att han blir människa igen, så drog den in Tiana i förtrollningen och även hon förvandlas till en groda. Nu måste båda två ge sig ut på äventyr för att finna den godhjärtade Voodoo-prästinnan av Bayou, Mama Odie, för att få hjälp.

Originaltitel The Princess and the Frog
Regissör Ron Clements, John Musker
Manus Ron Clements, John Musker, Rob Edwards, Greg Erb, Jason Oremland
Genre Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Anika Noni Rose (röst), Bruno Campos (röst), Keith David (röst), Jenifer Lewis (röst), Peter Bartlett (röst), John Goodman (röst), Jennifer Cody (röst), Jim Cummings (röst), Michael-Leon Wooley (röst), Terrence Howard (röst), Oprah Winfrey (röst)

Skapad 2019-11-13 av frienatic
”STELLA!” skriker La Bouff till sin hund. Så mycket roligare än denna referens till Tennesse Williams Linje lusta blir inte Prinsessan och grodan, Disneys första handritade tecknade film sedan 20...   Läs mer »

bnw
2024-01-10
4-.
Sheepy
2022-08-30
Prinsessan och grodan blev känd för att göra en återgång till en traditionellt animerad film samt introducera den första svarta Disney-prinsessan. Det är rakt igenom charmigt/mysigt/svängigt med sympatiska och roliga karaktärer. Dr. Facilier är en härligt ond och manipulativ skurk. Mellanakten är något seg men slutscenerna lämnar en varm känsla och lyckas till och med att vara lite rörande.
karlmats
2022-04-04
Disneyklassikerna på 2000-talet har sannerligen inte rosat marknaden, med några få undantag har de hittills i tidslinjen varit halvdana till direkt dåliga. Med Prinsessan och Grodan hittar man tillbaka till den handritade stilen som verkligen livar upp skärmen och det känns också lite modernt i utformandet av story och karaktärer. Jag är inget större fan av varken jazz eller New Orleans men jag mjuknar under filmens gång och med lite goa sidokaraktärer och en Jafar-liknande skurk är jag med på tåget till slut. Låtarna är bra utan att sticka ut alltför mycket och även om man inte kommer upp till guldåldern är det helt klart ett steg i rätt riktning, det var nog ett succédrag att anställa John Lasseter från Pixar som kreativ chef på Disney i den här vevan. Det räcker upp till en svag 3a.
2021-01-11
Charmig och härlig Disney-film som jag tydligen inte kommenterat tidigare. Är väl tio år sedan jag såg den nu, och den var minst lika bra vid en omtitt. Animationer i världsklass, karismatisk skurk, härliga sångnummer och en smart story. Inledde en rad med Disney-filmer i en klass studion inte varit i på många år före det. Synd bara att det inte fortsatte med den handtecknade stilen.
KimEkberg
2020-03-02
Även om den såklart är ett fall av Disneys hänsynslösa appropriering, går det ju inte att inte trivas i detta jazz- och voodoo-doftande mytologiska New Orleans. Det är ju enkelt att föreställa sig en mindre liberal händelseutveckling som kanske hade varit mer uppbygglig, men det är ändå en ynnest att se så lyxig 2D-animation på 35mm. Sista skriket från både den analoga filmen, den traditionella animationen och självaste Dr John. Det är synd om de som växer upp nu, som får nöja sig med papperskorn-texturer på slarviga puppet-animationer gjorda i after effects.
92axha10
2019-06-19
Trevligt att se Disney anamma traditionell animation men i övrigt inte minnesvärd.
idaho1981
2017-10-25
Lite söt och underhållande men inget som berör mig speciellt. Mycket skön musik dock...
Jamesa
2016-08-15
Småtrevlig och helt ok. Dock rätt seg emellanåt och inga överraskningar.
AmyTatti
2016-02-15
Jag gillar den här, den är kul och trevlig, bra karaktärer.
Tatty
2015-12-27
Mysig och fin film. Romantiskt med grodor! Spännande till och med.