3.8

The Prestige

The Prestige handlar om rivaliteten mellan trollkarlarna Robert Angier och Alfred Borden som runt 1900-talets början ständigt utmanar varandra i hopp om att vinna varandras hemliga kunskaper. Rivaliteten urartar dock när den gör de båda till mördare.

Originaltitel The Prestige
Regissör Christopher Nolan
Manus Christopher Nolan, Jonathan Nolan
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Hugh Jackman, Christian Bale, Scarlett Johansson, David Bowie, Ezra Buzzington, Michael Caine, Chris Cleveland, Piper Perabo, Andy Serkis, Rebecca Hall, Jim Piddock, Samantha Mahurin, Daniel Davis, Roger Rees, Ricky Jay

Skapad 2019-12-21 av Thomas.P
Egentligen borde jag sluta upp med att kolla en films rating på imdb.com, då det nu mera sällan stämmer överens med verkligheten - det ger inte ens en korrekt fingervisning. Det slutar bara med a...   Läs mer »

Skapad 2019-12-19 av crawler
Robert Angier (Hugh Jackman) och Alfred Borden (Christian Bale) arbetar som assistenter åt en illusionist i det sena 1800-talets London. De drömmer båda om egna illusionistkarriärer och främst Bo...   Läs mer »

fridenpaden
2023-07-28
En sån där film som otroligt nog blir BÄTTRE när man redan har sett den tidigare. Fantastiskt fascinerande att se hur karaktärerna beter sig när man redan vet slutvändningen.
Albion
2019-03-19
Lite rörig möjligtvis, men smart och snyggt berättad med en tät stämning och fina miljöbeskrivningar. En bra filmupplevelse. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Christofer
2018-08-13
13/8 2018 (5:a): Visste inte att jag redan sett den två gånger, där ser man. Får hur som helst samma härliga känsla som förra gången, så betyget kvarstår. Har inte så mycket mer att tillägga för övrigt. 20/6 2010 (5): En omtitt fick mig att omvärdera filmen något. Samspelet mellan Bale, Jackman och Caine var ju helt fantastiskt. När man sitter och nästan få rysningar trots att man redan sett filmen en gång tidigare, då finns det egentligen inget som hindrar ett toppbetyg...31/12 2006 (4): Väldigt spännande. Bra skådisar och mer händelser än jag förväntat mig. Den når inte riktigt upp till en femma, men det är nära.
bnw
2023-09-15
Ordentligt stabil jävla rulle. Den är egentligen riktigt bra, men samtidigt var jag otroligt irriterad på den, för att den tar till osnygga knep för att luras vara något den inte är. Deus Ex deluxe.
Ranma
2017-04-03
Jag trodde verkligen jag skulle tycka den var bättre, flera av hans andra filmer får höga betyg av mig och jag har sett dem många gånger. Men jag tycker inte han får till det här. Flera av twisterna räknar man ut alldeles för tidigt, berättandet är onödigt rörigt och det är svårt att egentligen bry sig ens litegrann om någon av karaktärerna.
filmerier
2017-03-11
Regissören har enligt mig en störande tendens att skriva manus som pratar *över* snarare än *med* sin publik. Men det funkar riktigt bra på denna, trots en del smått irriterande viktigpetter Nolanisms (i.e. plot-twists och överambition). Imponerande "editing" med tanke på hur mycket innehåll som bollas runt precis hela tiden. Ett skrytbygge, helt enkelt. Intressant premiss (trolleri och showmanship är en själverkänd svaghet för mig), charmerande miljöer, roliga skådespelare och framförallt superspännande och underhållande.
RustyFilm
2016-12-08
Det här handlar om två illusionister. Miljön är ett murrigt och brunt London vid förra sekelskiftet. Huvudingredienserna är rivalitet och svartsjuka. Berättartekniken är klurig som brukligt när regissör Nolan är inblandad (kom ihåg Memento).
2016-10-06
Jag var till en början lite orolig för att den inte skulle vara lika bra som jag tyckte att den var första gången jag såg den, och visst den var marginellt sämre denna gång, men det är verkligen en film som bara blir bättre och bättre ju mer pusslet faller på plats. Jag gillar hela mysteriet väldigt mycket, och det som verkligen gör det här så bra är att all information man behöver finns där hela tiden. Det ska finnas en chans att räkna ut hur det ligger till, annars blir det meningslöst. Jag gillar också rivaliteten och det faktum att Nolan aldrig talar om för oss att vi ska hålla på någon av de två. Jag pendlade en del i den frågan under filmens gång, och det är kul när man får göra det. Nolan lyckas dessutom skickligt jonglera de olika tidslinjerna, och det blir därför aldrig rörigt trots att det är mycket att hålla reda på. Jag funderar dock på om filmen hade kunnat må bra av att vara ännu längre så att det fanns ytterligare lite tid till att utveckla karaktärerna och rivaliteten. Det hade kanske kunnat ta upp den till mästerverksnivån, nu stannar den vid väldigt väldigt bra
2016-10-05
Här måste man verkligen hänga med i svängarna och inte ens det hjälpte, men som sagts, man ser det man vill se! Trolleri i sig är inget jag är road av och mycket handlade om det, men det handlade också om prestige och tävlan långt över förnuft. Bra skådespel och Michael Caine kan jag inte se eller höra för mycket av, roligt också att man drog in fejden mellan Tesla och Edison och visst var filmen väldigt finurligt gjord
NoWireHangers
2016-01-28
Jag blev besviken. Bra skådespelare spelar träiga och osympatiska karaktärer och handlingen är omständigt berättad med en massa hopp fram och tillbaks i tiden (efter att ha sett denna och Memento känns det lite som att tillkrånglat ickelinjärt berättande är något av ett självändamål för Nolan). Vem vet, kanske är det bara jag som hade en dålig dag; alla andra verkar ju älska filmen. Jag får ge den en chans igen om några år.