The Power of the Dog

Den karismatiske ranchägaren Phil Burbank är både fruktad och beundrad. När hans bror tar hem en ny fru och hennes son så plågar Phil dem tills han ser en möjlighet till kärlek.

Originaltitel The Power of the Dog
Regissör Jane Campion
Manus Jane Campion, Thomas Savage
Genre Drama, Romantik, Western
Skådespelare Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jesse Plemons, Kodi Smit-McPhee, Thomasin McKenzie, Keith Carradine, Frances Conroy

DukeIgthorn
2024-05-07
Långsam utan tydlig riktning gör att det är lätt att tappa intresset under filmens gång. Men på slutet faller allt på plats, och många detaljer som planterats under filmens gång ges mening. Smart berättat, efteråt kan man tänka tillbaka och lägga pusslet av till synes obetydliga detaljer som med facit i hand var en del av en väl planerad story. Insiktsfullt om människors psyken och drivkrafter.
PeterTheW
2023-04-04
Snyggt gjord och välspelad men ack ett sånt sömnpiller.
2022-08-08
En riktigt snygg och kompetent produktion som också har viss substans i botten som smyger sig på mer och mer. Skådespeleriet är utmärkt överlag, i synnerhet då från Cumberbatch. Han är underhållande i sin svinighet samtidigt som han lyckas förmedla de mänskliga sidorna av sin karaktär. Psykologin är väl dock ganska simpel när man kommer ner till dess kärna, det intressanta ligger snarare i hur den nystas upp
Shinobi
2022-05-10
Har Sherlock slash fiction gått för långt?
Murvel48
2022-04-12
Fina bilder och bra skådespeleri men i övrigt var det lika intressant som att titta på medan frukostäggen kokar.
2022-03-29
Öööh, okej? Snyggt foto, en bra insats av Cumberbumparen, samt subtila grymheter, men sedan? Stillastående, kvasipoetiskt, flortunt och med karaktärer så utmejslade att de skulle kunna återanvändas i nästa Fast & Furious. (4+/15)
DiMMUBoRGiR
2022-03-23
Sure, den tar upp uppdämd och förtryckt sexualitet i en machovärld, men det har vi sett göras oändligt mycket mer intressant tidigare. Egentligen, om man är krass, så tillför den här filmen och historien egentligen precis ingenting. Det är drygt 2h av fina bilder och misär/svagt lidande. Ofantligt överskattad.
Albion
2022-03-21
Det må vara ett estetiskt verk, vackert foto och intrikat psykologiskt spel, men det är också segt, utdraget och föga intressant. Men det finns passager som lyfter filmen bitvis också så det går inte att alldeles avfärda den här heller. Betyget får landa in på en traditionell 3;a
karlmats
2022-02-22
Ganska segstartat och jag var länge på god väg att skriva av denna som ännu en dussinrulle med en massa Oscarsnomineringar. Men den börjar mer och mer ta sig ju längre in i filmen man kommer och sista akten blir en sorts förlösande uppknytning av allt som skett innan. Cumberbatch är bra och det är kul att se honom i en matigare roll än vad MCU har erbjudit, men att alla fyra skådisar får varsin nominering känns lite överdrivet. Det är snygga moderna westernmiljöer och i efterhand värmer jag upp mer och mer till helheten. Jag avrundar uppåt till en svag 3a.
djonipony
2022-02-15
Blir omväxlande förbryllad och oimponerad. Vad är grejen egentligen? Segt, inte särskilt engagerade, inte spännande. Då hjälper inte hyggligt foto, en bra insats av BC och godkända insatser av övriga, men inte på Oscarsnivå utan som i en 3-plus-tv-film. I skrivande stund 6.9 på imdb så de enda som verkar helt överrumplade är Akademin, HFPA & Co. Verkar som att kvalitet är underordnat vem som rattat filmen. Eller så är det bara att det, sedan Parasite vann, har varit två skrämmande svaga filmår. Hoppas på trendbrott till nästa års gala.