3.9

The Power of Nightmares: The Rise of the Politics of Fear

Här kartläggs de senaste femtio årens globala politiska maktspel där rädsla ständigt har använts som främsta vapen. Det organiserade terrornätverk som med hjälp av media satt skräck i många människor världen över, påstås här vara en illusion, briljant iscensatt av både amerikanska neo-konservativa politiker och radikala islamister på varsina håll.

Originaltitel The Power of Nightmares: The Rise of the Politics of Fear
Alternativ titel Baby It's Cold Outside, The Phantom Victory, The Shadows in the Cave
Regissör Adam Curtis
Manus Adam Curtis
Genre 2000-tal, Dokumentär
Skådespelare Adam Curtis (röst)

Starkbröl
2017-09-09
Ganska spretig men ändå sevärd. mycket av det som bör ha setts som rena konspirationer när den gjordes 2004 är nu helt oomtvistat -- även om det knappast ingår i det allmänna medvetandet, vilket även det förstås är relevant för själva budskapet i filmen.
emilstjernholm
2015-06-09
En del upprepningar men samtidigt antar jag att den är gjord för tv och att det inte är meningen att man ska se den i en sittning. Första och andra delen är starkast och mest övertygande, tredje delen är så pass omvittnad idag (till skillnad från 2004 antar jag) att Curtis tes inte känns lika häpnadsväckande. Intressant dock att dra parallellen till hur IS agerar samt målas upp i västvärlden idag. Som alltid humoristisk klippning.
KimEkberg
2012-06-01
det är ständigt angeläget, men blir lite väl mycket michael moore efter ett tag. i sista delen så stampar den en del vatten, men sammantaget känns det mycket givande.
Tonti
2012-06-01
Lite ojämn men ändå väldigt välgjord. Första delen är nog allra bäst dock och ger en del riktigt spännande historiska perspektiv.
Fredzon_M
2012-05-02
Inte lika övertygande som Curtis andra dokumentärer men klart intressant. Tycker klippen upprepas lite väl ofta också.
retro
2012-01-07
Ren skräckpropaganda. Fylld med faktamissar och rena felaktigheter.
avante
2011-06-09
Det här tycker jag är riktigt bra och intressant (lite minus för sista delen, men jag ger hela serien en femma ändå.)
Terran
2010-10-22
En dokumentär om ett intressant ämne, smart upplagd (vilket innebär att man kanske "köper" mer än vad man skall) med kul paralleler och fint bildmaterial. Det som drar ner betyget är musiken som gör att dokumentären känns oseriös , så pass oseriös att jag blev glatt överraskad över att nästan alla som inte talade engelska var textade, och inte dubbade med brytning..

2010-09-26
Kul att en asarg tjugoårig Mahmoud Ahmadinejad kutar förbi kameran i del 1..
maiser
2010-07-30
Den første delen er ganske bra, men så går det bare nedover for denne dokuserien. Og enkelte faktafeil drar også ned beslutningen. Sterk 3.