Fotografen i Mauthausen

Francesc är en spanjor i koncentrationslägret Mauthausen som får i uppdrag att fotografera medfångar. När den tyska krigslyckan vänder försöker han spara negativen för eftervärlden.

Originaltitel El fotógrafo de Mauthausen
Alternativ titel The Photographer of Mauthausen
Regissör Mar Targarona
Manus Roger Danès, Alfred Pérez Fargas
Genre Biografi, Drama, Krig, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Mario Casas, Richard van Weyden, Alain Hernández, Adrià Salazar, Eduard Buch, Stefan Weinert, Nikola Stojanovic, Rubén Yuste, Frank Feys, Marc Rodríguez, Albert Mora, Joan Negrié, Luka Peros, Rainer Reiners, Toni Gomila

mammene
2024-02-08
Stark film, som ännu en gång visar upp nazisternas grymhet och uppfinningsrikedom i ett negativt syfte. Man måste varit så säkra på att aldrig bli besegrade till den mildaste grad att det känns som dumhet det man sysslade med. Att dokumentera människors lidande genom att fotografera. Här är det spanska män som efter att förlorat mot Franco hamnar i nazisternas klor i lägret i Mauthausen, det sägs att de blev bättre behandlade än judarna just för att de inte var judar. Alltid svårt att se hur nazisterna härjade, i detta har man lyckats vidga blicken, inte förlåtande, men en aning nyanserat. Det är brutalt det går inte att komma ifrån och så många här som var så modiga och tack vare dem kunde sanningen till slut komma fram. En av dem är Francesc Boix som smugglade ut negativ som efteråt kunde användas som bevis.
Hanness
2019-11-29
Bra.
2019-11-26
Den här här filmen vara stark och gripande som de flesta filmerna i detta tema....
Dream
2019-09-15
Bra rulle, men vi har sätt detta förrut och då var denna typen av Koncentrationsläger filmer oftast mycke bättre.
Tatty
2019-03-17
Spännande, grym och bra handling på film! Riktig bra berättelse!
HansMoleman
2019-03-02
Bra skådisar, verklighetstroget och egentligen alla förutsättningar att vara en 4/5. Men ändå så griper den inte riktigt tag i mig. Kanske inte var på bästa humöret för att se på film.