1.9

The Phantom of the Opera

Fantomen på operan med en fantom som dödar alla som rör hans älskade råttor. Hans nemesis skapar en råttfångarmaskin...

Originaltitel Il Fantasma Dell'Opera
Regissör Dario Argento
Manus Gérard Brach, Dario Argento, Giorgina Caspari
Genre Romantik, Skräck, 90-tal
Skådespelare Julian Sands, Asia Argento, Andrea Di Stefano, Nadia Rinaldi, Coralina Cataldi-Tassoni, István Bubik, Lucia Guzzardi, Aldo Massasso, Zoltan Barabas

martineden
2019-12-01
En film jag sett flera gånger och ärligt talat aldrig riktigt gillat, men nu såg jag om den och kände faktiskt att jag gillade den. Filmens scenografi, kostymer, ljussättning och foto är helt underbara. Ovanligt nog för en Argento-film tycker jag även dialogen är bra, vilket är ytterst ovanligt! Filmen är också ovanligt välspelad för att vara Argento och jag tycker att Julian Sands är bra som Fantomen. Filmen innehåller en hel del udda element, men jag vill hävda att det finns metaforiska dimensioner till dessa som jag inte vill avslöja allt för mycket av, men om man tänker att Fantomen och Raoul representerar en dualistisk dynamik i hennes själv av kroppsliga, lägre begär samt högre ideal och strävanden. Detta i relation till miljöerna, Fantomens katakomber som visioner av helvetet och Raouls restaurang och badhus som "himmelen". Christines uppträdande i relation till de båda underbygger detta. Det finns även en hel del humor och mycket våld! En mycket annorlunda och, må hända, excentrisk tolkning av den klassiska berättelsen, men jag tycker den fungerar riktigt bra! 4.
RustyFilm
2016-12-11
Har sett fem Argento filmer men jag är inget fan av hans tok-filmer. Tror att det är en av hans senaste skapelser. Det ska nog va en skräck film men det är riktigare att betrakta det hela som en komedi (dålig sån).
2016-07-31
Så ologiskt det bara kan bli på en del punkter!
2014-12-30
Vad i hela världen var detta för uselt skräp som jag precis har sett. Jag är helt ärligt chockad hur en man(Dario Argento) som har regisserat filmer som Bird With A Crystal Plumage (1969), Cat O'Nine Tails (1971), Suspiria (1977), Tenebre (1982), Phenomena (1985) kan leverera något så plågsamt och sanlöst skit som Phantom of the Opera (1998). Skådespelare, deras prestationer, regin, manuset är alla och allt så usla.
martineden
2014-12-17
*HÖJER FRÅN 2 TILL 3-* Även om detta inte är någon av Argentos större stunder så är det heller inte hans sämsta. Visst, han väljer några ganska märkliga riktningar med berättelsen och det finns en del inkonsekvenser i manuset, men det finns också en hel del att uppskatta. jag tycker faktiskt att Julian Sands gör en skaplig insats som Fantomen; "I'm a rat!!". Scenografin, kostymerna och musiken är underbara!! Jag gillar faktiskt vissa biintriger som jag tycker ger lite liv åt en historia som i sin urform, dvs Gaston Lerauxs roman, är ganska kass, även om idén som sådan är bra. Visst det finns brister som faktiskt skadar filmen men också en del positiva faktorer. Ganska bra. 2+/3-.
Jonatanh
2014-07-30
Sömn och suck.
schramm
2013-05-14
Filmens enda höjdpunkt är när Asia visar boobsen annars vill jag citera min kära vän Ondskapt; "Om Argento hade varit här hade jag slagit honom på käften".
Ondskapt
2013-05-13
Det hade kanske vart bra om Argento vetat om han ville göra en humoristisk eller allvarlig skräckis, inte ständigt vela mellan de två. Uselt skådespel, ofattbart komiskt dåliga scener och dödligt trist dialog.
NoWireHangers
2013-04-24
Filmen kändes ju ambitiös med alla scenerier och kostymer men man kan undra vad ambitionen var. Skräckfilm? komedi? Oavsett så funkar det inte. Manuset är värdelöst och skådespeleriet inte mycket bättre. En film som mest framkallar gäspningar... Några enstaka ljusglimtar räcker inte för att höja betyget.
Morwenna
2012-09-06
Tja trean är svag men riktigt så dålig som det skrivs här tyckte jag inte att den var.