3.5

Paradissviten

Sex människors vägar korsas i Amsterdam och deras liv förändras för alltid. Unga bulgariskan Jenya reser från Sofia med hopp om att bli modell. Yaya är en afrikansk immigrant som strävsamt försöker göra det bästa av sin situation, trots att han som illegal invandrare utnyttjas hårt. Den bosniska läkaren Seka lever bara för att hämnas på krigsförbrytaren Ivica. Och när pianounderbarnet Lukas tvingas flytta med sin pappa Stig när denne ska dirigera på Amsterdamoperan så ställs deras relation på sin spets.

Originaltitel The Paradise Suite
Regissör Joost van Ginkel
Manus Joost van Ginkel
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Anjela Nedyalkova, Boris Isakovic, Erik Adelöw, Isaka Sawadogo, Jasna Djuricic, Eva Röse, Magnus Krepper, Raymond Thiry, Victoria Koblenko, Sigrid ten Napel, Dragan Bakema, Jeroen Spitzenberger, Yootha Wong-Loi-Sing, Babetida Sadjo, Alena Dzebo

2020-11-15
Här fattas inga känslor, det är hopp, vänskap, kärlek, hat, utsatthet och så eländigt emellanåt så det är svårt att se. Men på något vis så gräver man inte ner sig helt i eländet, det finns ljuspunkter och uppvaknande. Det som gör det så intressant är alla möten med olika människor och länder och det skapar så många känslor.
Albion
2020-11-12
En allsköns blandning av elände blandas och presenteras på ett bitvis väldigt grovt sätt men det är också bra gjort. Man är ganska klistrad vid händelseutvecklingen och berörs ordentligt. Vissa grova scener tyvärr som sagt och jag behöver påminna mig själv om att det bara är film, även om verkligheten är bra mycket fulare och vidrigare ändå. Får iaf med mig att det aldrig är okej att utnyttja de svaga i vårt samhälle. Betyget blir en 4;a
RustyFilm
2020-05-20
Det här är en orgie av i stor sett alla sorters elände. Här finns prostitution, fattigdom, våldtäkt, mord, trafficking, mobbing, föräldrar- försummelse, krigsförbrytelse, hämnd och kanske nått mer Ett välanvänt och intressant sätt att bygga en filmberättelse är ju att väva ihop händelser som till att börja med inte är kopplade till varandra. Joost van Ginkel (regi och manus) använder den metoden här och allt knyts ihop i Amsterdam. Det är för mycket av mycket, ihop knytningen är inte helt lyckad, fotot är inte bra. Det var den negativa sidan på den positiva sidan finns höga ambitioner och ett ärligt uttryck. Hela filmprojektet är ett samarbete mellan Bulgarien, Nederländerna och Sverige. Med detta och det mäktiga manuset så får man nog ta vad man får, men även också imponeras.
2018-08-25
Ingenting nyskapande, men fint med sammanflätade historier. Det hade dock blivit bättre med färre historier. Svenskarna är svagare än övriga skådespelare.
Doddedronten
2018-08-25
Ytterst välspelat och drabbande om världen efter 40 år av nyliberalismens härjningar. En film där ordet solidaritet fortfarande får leva.