2.9

The Pale Blue Eye

Vi får följa en erfaren detektiv som utreder mord, med hjälp av en detalj-orienterad ung kadett som senare ska komma att bli den världsberömda författaren Edgar Allan Poe.

Originaltitel The Pale Blue Eye
Regissör Scott Cooper
Manus Scott Cooper
Genre Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
Skådespelare Christian Bale, Harry Melling, Lucy Boynton, Gillian Anderson, Fred Hechinger, Robert Duvall, Toby Jones, Charlotte Gainsbourg, Timothy Spall, Charlie Tahan, Simon McBurney, Hadley Robinson, Harry Lawtey, Gideon Glick

matti_jaaaro
2023-12-14
Hur kan en så snygg film med så bra skådisar vara så oändligt oengagerande tvårtråkig
DiMMUBoRGiR
2023-11-03
Vilken besvikelse! Settingen och skådespelarna är ju på plats och det här borde vara riktigt bra. Men... nej. Tråkigt och teatraliskt.
Christofer
2023-03-31
2023-03-01: Hygglig ändå, där jag inte gillade det som uppdagades innan sista halvtimmen men som sedan vände igen till det bättre. Summerat helt okej.
amam
2023-03-12
OK film men inget i den är på något sätt speciellt, Bale är bra men det är väl filmens största behållning. Gillade inte slutet alls.
Spook
2023-02-08
Tyckte den var helt ok, ingen film man ser mer än en gång tyvärr.
mammene
2023-02-08
Kändes för mycket ansträngt, man ville för mycket att det skull vara mystiskt. Det mörka miljöerna, det nedtonade och släpiga samtalen, mest från huvudfiguren som spelades av Bale. Visserligen var samtalen det intressantaste, då mest mellan Christian Bale och Harry Melling som skulle föreställa Edgar Allan Poe, en creepy figur men samtidigt mycket intressant. Sammanfattat så fick man till själva historien mycket klurigt, men utförandet blev bitvis tröttande och kanske var den aningen för lång, men en stark tvåa räcker det gott till.
Roswall
2023-02-06
Lite sleepy hollow-mysig, men håller inte hela vägen.
Robkiller
2023-01-19
Långsam, men håller intresset uppe.
Starkbröl
2023-01-17
Man får hoppas att boken är ganska mycket bättre, för den här trista Netflixgenerikan gör nog få glada. Också tramsigt och spekulativt att skriva in Poe men det är ju bokens fel. Oftast mumlar karaktärerna, men ibland överraskar de med att skrika lite istället! Suck. Se om Rosens Namn istället.
djonipony
2023-01-10
3.5. Bra mysteriefilm i underbar miljö. Vinter + 1800-tal + småstad/landsbygd/isolerad plats = can't go wrong. Vi som läst om upploppen på militärskolan kommer känna igen vissa namn i filmen, vilket är en fin bonus. Bra spel rakt igenom, särskilt av Harry Melling som porträttlik Poe och härligt med en 91-årig Robert Duvall i klassisk Gammalt-geni-bor-själv-och-finns-alltid-där-för-sin-adept-med-svar-på-svåra-frågor-roll. Intressant att - om filmen är sanningsenlig - Östkustamerikanerna hade något av en brittisk dialekt vid den här tiden.