Damernas detektivbyrå

Mma Ramotswe är inte vilken kvinna vem som helst. Hon är Botswanas första kvinnliga privatdetektiv, faktiskt Botswanas första detektiv över huvudtaget. Precious Ramotswes metoder är en smula okonventionella, men med klokhet, sunt förnuft och fenomenal förmåga att få folk att öppna sig hjälper hon vanliga människor med deras bekymmer. Förlupna äkta män, försvunna barn, falska pappor och stulna bilar är problem som Mma Ramotswe löser.

Originaltitel The No. 1 Ladies Detective Agency
Regissör Anthony Minghella
Manus Richard Curtis, Anthony Minghella
Genre 2000-tal, Komedi, Drama, Mysterium
Skådespelare Jill Scott, Lucian Msamati, Anika Noni Rose, Idris Elba, David Oyelowo, Colin Salmon, Nikki Amuka-Bird, John Kani, Desmond Dube, Winston Ntshona, Losika 'Luzboy' Seboni, Sheila Tlou, Kgomotso Delia Tshwenyego, Trevor Muamba, Barati Morwaanare, Vusi Kunene

2018-03-07
Funkar att se på...
2014-12-27
Det börjar rätt segt och ointressant de inledande 20 minuter och även om det därefter inte handlar om någon sprakande föreställning så puttrar denna film på i ett trevligt tempo. Härliga karaktärer och upplevelsen av afrika gör att man till viss del också förlåter den ack så förutsägbara handlingen. 3-
Anastacia79
2014-07-05
En riktigt mysig film med bra huvudrollsinnehavare. Själva historien är bra berättad, om jag fått önska något mer hade intrigerna kanske varit lite mer "tuffa", kunde kännas mesigt emellanåt. Samtidigt som det då förmodligen inte hade varit samma feelgood känsla. Men från mig hade det då blivit en fyra istället.
Eurotrash
2012-09-03
Försöker vara både feel-good komedi och spännande thriller men lyckas inte riktigt med något av det. Men vackert filmad.
Devils_Arcade
2012-08-20
Jag ÄLSKAR den här serien. Oerhört mysig och charmig.
Denfilmgalne
2012-04-06
Mycket bättre än förväntat. Lugnt och trevligt tempo i andra miljöer än vad man är van vid.
bunnyboy
2011-12-25
åh, herregud. sämsta skådespelet jag sett på väldigt länge.
QuiNonStultus
2011-08-28
Mysig film. Synd bara att dialekterna i vissa fall inte är så jättestabila..! :P
MERisen
2011-08-27
Mycket sympatisk. Rolig, charmig, stillsam och smart - allt i lagom doser.
nelhaD
2010-12-28
Det händer inte så mycket och det är rätt lugnt tempo men jag gillar det verkligen. Hade det dock varit i en annan världsdel hade det varit väldigt sömnigt antar jag