2.8

The New World

År 1607 anländer en grupp brittiska äventyrare till Virginias kust för att upptäcka en ny värld. Kaptenen John Smiths legendariska kärleksaffär med prinsessan Pocahontas utspelar sig mitt i det bitvis mycket våldsamma mötet mellan de brittiska kolonisatörerna och den infödda befolkningen.

Originaltitel The New World
Regissör Terrence Malick
Manus Terrence Malick
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Colin Farrell, Christopher Plummer, Christian Bale, Ben Chaplin, Q'Orianka Kilcher, Wes Studi, David Thewlis, John Savage, Jonathan Pryce, August Schellenberg, Yorick van Wageningen, Noah Taylor, Ben Mendelsohn, Raoul Trujillo, Michael Greyeyes

Skapad 2019-11-10 av soderbaum
The New World är ett romantiskt drama som utspelar sig vid tiden för koloniseringen av Amerika på 1600-talet och upprättandet av kolonin Jamestown. Det är Terrence Malicks andra film sedan han f...   Läs mer »

Tonti
2021-11-29
Lite som väntat får man här uppleva både genialitet och idioti. Malick kan verkligen vara pinsamt övertydligt och pekoral, inte minst i sina voice-overs. Samtidigt är ju vissa sekvenser enastående fina. Finns också något svindlande i skildringen av mötet mellan de två kulturerna.
fisk0
2021-11-27
Ja, svår att betygsätta. Tyckte det var en trevlig filmupplevelse, vackert som alltid med Malick, men blev aldrig särskilt indragen i berättelsen, och kändes aldrig riktigt som att Smiths tankar om det fria landet utan slavar och ädla vilden-grejen någonsin motsades. Stark trea ändå.
Noseman2005
2020-04-09
Sedvanligt vackert och kontemplativt av Malick, men lite för långt/mycket. Jag tappar fokus efter de första två timmarna. Med det sagt är det fortfarande inte en dålig rulle. Ibland önskar jag att mitt liv var som en film av Terrence Malick. (6/10)
apmannen
2018-03-11
Malick goes Pocahontas! Och apmannen överlevde för att berätta historien! Till att börja med kan jag varmt rekommendera den kortare 135 minutersversionen som jag, utan att veta eller för den delen vara beredd att ta reda på det, borde vara den med högst densitet plågsam monoton voice over. Filmen är usel som sjösjuka, men jag måste medge att glädjen när den var slut lätt översteg alla prövningar. Farrell har ett ansiktsuttryck, det när han ser extremt bakfull ut. Själva Pocahontas spelar sin roll som sjuåring i en vuxen kvinnas kropp mer än väl. Det är liksom omöjligt att ta upp alla irrfärder i den här produktionen, men en grej som lever kvar efter är Malicks fokus på att filma Pocahontas i olika träd. Antingen ståendes i träd eller på väg upp eller ner för nån stam. Vad Malick? Vad är det med dig? Allt som allt en postkolonial berg- och dalbana med allas vår favoritdemonregissör. Varmt rek till alla som är orädda för smärta.
HerrNenne
2017-07-15
En fotografiskt vacker film, och jag uppskattar ambitionen och seriositeten i projektet. Första halvan är riktigt bra, men sen tappar det. Berättarrösterna blir tradiga och ointressanta i längden. Jag kanske hade uppskattat de kortare versionerna mer. Tvåa eller trea? Det beror mest på vilka delar av filmen jag tänker på för tillfället.
Rixn
2016-06-12
Kunde ha blivit en kanonrulle, men dålig klippning, för stora hopp i handlingen och dålig dialog förstörde allt. Just den osammanhängande handlingen var ett problem, man lämnade mycket till tittaren att fylla i hålen. Det var som om de tagit bort viktiga förklarande bitar för att inte bli toklångt. De kunde kapat andra bitar istället.
2015-06-08
Malick filmpoesi tilltalar mig inte för fem öre. Den här filmen är historiskt, hmm, låt oss vara snälla och säga problematisk. Alldeles för lång dessutom. Bitvis otroligt vacker, men så utdraget och tomt att det inte räcker långt.
2014-12-09
Det börjar bra och jag njuter både med öron och ögon över vad som presenteras. Därefter blir det segare och sanslöst långsamt och jag blir helt galen över att inget händer men finner räddningen i att byta till en annan kanal en liten stund för att sedan återvända. Filmen ska ha betyg och beröm för sitt foto helt klart och inledningsvis är det bra.
Halofreak92swe
2014-12-01
Otroligt vacker kärlekshistora, även om filmen är långsam tyckte jag om den. Tycker dock andra halvan är sämre, blir bara sorgligt. Q'Orianka Kilcher är helt klart den vackraste 14-åring jag sett! Väldigt duktig. Colin Farrel spelade väldigt bra också.
Björkman
2014-07-22
Extremt långsamt tempo i denna film som man hoppades skulle bli en skildring av koloniseringen i USA invävt med lite kärlekshistoria. Varken koloniseringen eller kärleken kommer dock i första hand, istället låter Terrence Malick (som för övrigt även gjorde kalkonen "The Tree of Life" för några år sedan) någon slags konstnärlig touch vara huvudfokus, vilket gör filmen till en stor och händelsefattig suck. Enda pluset i denna ointressanta soppa går till Q'orianka Kilcher.