2.2

The New Spirit

Kalle Anka lär sig varför man ska betala inkomstskatt. En propagandafilm skapad av Walt Disney under andra världskriget. Denna tecknade kortfilm blev nominerad till en Oscar i kategorin bästa dokumentärfilm. Ej att förväxla med den kortare The Spirit of '43 som skapades året därpå, och vars slut har lånat inslag ifrån den här kortfilmen.

Originaltitel The New Spirit
Regissör Wilfred Jackson
Manus Joe Grant, Dick Huemer
Genre 40-tal, Dokumentär, Kortfilm
Skådespelare Clarence Nash (röst), Cliff Edwards (röst)

djonipony
2023-10-27
2.5. Intressant att se propagandafilm från goda sidan under ww2, men Kalle är knappt med.
Antti
2010-09-03
Väldigt intressant ur ett rent historiskt perspektiv och någon dålig propagandafilm är det ju inte. Den är rent ut sagt övertydlig i sitt budskap. Sen är ju Kalles roll ganska minimal och vet inte riktigt hur jag känner för det här med Kalle i en propagandafilm. I alla fall intressant hur många olika format man använde sig av. Bra propagandafilm, men en sämre Kalle Anka kortfilm gör det svårt att sätta ett betyg.
sandford
2010-08-09
Klarar inte av den övertydliga propagandan. Men den är fortfarande facinerande eftersom den visar på vilka tillvägagångs sätt man använde sig av i kriget. Samtidigt förlorar man Kalle Anka i filmen!
annihilat0r
2010-08-08
Högt över förväntan! Vilken propaganda film Jackson gör - riktigt bra action! Budskapet kommer fram jävligt snyggt! VG!
DanielMott
2008-09-16
Skatteverket var först tveksamma till att låta Kalle Anka representera medel-Joe, men det fungerade utomordentligt bra vilket ledde till uppföljaren året därpå.