Mupparna

Filmen där vi får se filmen om hur det gick till när Kermit och hans vänner reser till Hollywood för att spela in den film vars handling kretsar kring tillkomsten (det vill säga resan) av filmen. Väldigt självrefererande.

Originaltitel The Muppet Movie
Regissör James Frawley
Manus Jerry Juhl, Jack Burns
Genre Komedi, Familjefilm, Musikal, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Jim Henson (röst), Frank Oz (röst), Richard Hunt (röst), Jerry Nelson (röst), Dave Goelz (röst), Charles Durning, Austin Pendleton, Mel Brooks, James Coburn, Bob Hope, Orson Welles, Dom DeLuise, Telly Savalas, Cloris Leachman, Steve Martin
Filmnummer 19375

2020-11-13
Håller med! Är inte alls kul nu förtiden!!!
Starkbröl
2017-02-27
Inte alls kul nuförtiden, tyvärr.
Biberkolben
2017-01-29
Fantastiskt fin och fantastisk musik. Den tappar lite i tempo mot slutet, men det skiter jag i.
Hypostas
2016-05-02
Det roligaste med den här filmen är alla legendariska skådisar som dyker upp.
fridenpaden
2015-08-22
Det enda roliga var Mel Brooks. Han var däremot väldigt rolig. :) ....och om jag någonsin gifter mig så får Dr Teeth and the Electric Mayhem vara bröllopsbandet!
GinNTonic
2015-04-24
Jag beundrar verkligen Hensons hantverk, men denna film är tyvärr inte så rolig och givande idag. Hans fantasi och skicklighet kommer mycket bättre till sin rätt i filmer som Labyrinth och The Dark Crystal. The Muppet Movie är full av metahumor som jag är trött på. Men framför allt, ska man göra en musikal är det faktiskt en fördel om någon av aktörerna kan sjunga.
AlbinWesley
2015-04-16
Det är ett knappt halvår sedan jag tog mig för att sätta mig in i Mupparnas värld på riktigt, och såg denna film för första gången i vuxen ålder. Jag satt då en fyra, och aldrig har jag gjort en sån felbedömning. Vid omtitt uppstod ett par anmärkningar: scenen med den galna vetenskapsmannen hade kunnat göras bättre eller strukits helt, och Robin the Frog kunde ha varit med mer. I övrigt är filmen helt perfekt, fantastiskt rolig och välskriven, otroligt snygg och välfotad, och med ett budskap av glädje och omtänksamhet som värmer rakt igenom. Lägg därtill helfestliga gästspel av bland andra Orson Welles, en enastående skaparglädje och en berättelse som får alla andra roadmovies att blekna i jämförelse. Ja hur tusan kunde jag sätta en fyra, på ett mästerverk som detta?
Gigi1943
2014-10-09
Cykling - yeah! Störtkul med alla "riktiga" skådisar, men borde inte filmen karaktäriseras som en "musical"?
2014-09-07
Nog för att man såg Sesam som barn och så, men överlag har jag alltid haft synnerligen dålig koll på Mupparnas nästan Star trek-maffiga universum av filmer och TV-serier. Detta är deras första långfilm från 1979 och jag känner direkt att jag vill se mer. Härlig värme, roliga skämt och tonvis av minnesvärda gästroller av dåtida stjärnskådisar. En härlig kalasfilm som för tankarna till Lego-filmen som kom i vintras. Det här blir nog inte den sista Mupp-film jag ser på.
#54
2013-06-30
Lite väl mycket fånerier, men den har sina poänger.