2.6

The Mountain

När Andys mor blir inlagd på sjukhus hamnar han i händerna hos doktor Wallace Fiennes, en egensinnig specialist på lobotomering. Han får i uppgift att dokumentera Fiennes ifrågasatta arbete.

Originaltitel The Mountain
Regissör Rick Alverson
Manus Rick Alverson, Dustin Guy Defa, Colm O'Leary
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Tye Sheridan, Jeff Goldblum, Denis Lavant, Hannah Gross, Udo Kier, Eleonore Hendricks, Larry Fessenden, Margot Klein, Annemarie Lawless, Adam Daveline, Lollie Jensen, Lowell Hutcheson, Max Baker, Alyssa Bresnahan, Timothy Bennett

KimEkberg
2018-11-02
En föredömligt konstig film av Hasselbladska proportioner. Men har svårt för tropen där en sjuk eller psyksjuk (kvinna), spelad av en fotomodell, blir passivt sexualiserad. Lavants patosfyllda dadaistiska uppläxning är väl det man minns i efterhand. Synd, för filmen har ändå en upptakt till någon slags lysande exposé över psykvårdens mörka historik- och i förlängningen mer existentiella frågor. Börjar också tröttna på regissörens grabbighet, i de två första filmerna var det ju en del av poängen, men här känns den ganska överflödig.