The Mother of Kings

Året är 1933 när Lucja Króls man blir överkörd och dödad av en spårvagn. Hon blir lämnad ensam med tre barn och är gravid med det fjärde barnet. Lucja kämpar under trettiotalet och andra världskriget för att överleva med sina fyra pojkar. När kriget är slut hoppas hon på ett bättre liv, men det kommunistiska Polen är ingen hälsosam miljö att leva i.

Originaltitel Matka Królów
Regissör Janusz Zaorski
Manus Janusz Zaorski
Genre 80-tal, Drama, Krig
Skådespelare Magda Teresa Wójcik, Zbigniew Zapasiewicz, Franciszek Pieczka, Boguslaw Linda, Adam Ferency, Michal Juszczakiewicz, Krzysztof Zaleski, Joanna Szczepkowska, Zbigniew Zamachowski, Henryk Bista, Jerzy Stuhr, Zbigniew Bielski, Tadeusz Huk, Jerzy Trela

goeran
2017-06-24
Janusz Zaorskis The Mother of Kings (Matka Królów) från 1987 är ett mycket sevärt drama utspelat mot bakgrund av Polens dramatiska historia 1933 – 1953 med den magnifika Magda Teresa Wójcik i rollen som Matka Królów. Samtidigt är filmen en häftig uppgörelse med det kommunistiska partiet och den kommunistiska ideologin; filmen visar vart de kommunistiska idéerna leder i slutändan. Filmen var egentligen färdiginspelad redan 1982 (under undantagstillståndets första år) men fick visas offentligt först fem år senare när general Jaruzelski hade tvingats börja att lätta på förtrycket.