1.8

The Monkey King

Första delen i trilogin om Sun Wukong, (The Monkey King) en legendarisk krigare född från en magisk sten och som kom objuden till Jade Kejsarens bankett. Wukong blev senare fängslad i 500 år under ett berg. Men berättelsen tar vid då han i bekantskap med munken Xuanzang beger sig till Indien.

Originaltitel Xi you ji: Da nao tian gong
Alternativ titel The Monkey King: The Legend Begins, Journey to the West: Havoc in Heaven
Regissör Cheang Pou-soi
Manus Szeto Kam-yuen, Edmond Wong
Genre Anime, Action, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Kelly Chen, Donnie Yen, Aaron Kwok, Gigi Leung, Chow Yun-fat, Fan Siu-wong, Peter Ho, Eddie Cheung Siu-fai, Law Chung-him, Hai Yitian, Calvin Cheng Ka-sing, Zhang Zilin, Joe Chen, Irene Wang, Xia Zitong

bojaka
2015-09-29
Funkar säkert lika bra i Kina som Emil i Sverige, men för mig... Absolut inte. Horribel film... Efter 35 minuter tvingades jag stänga av skiten då jag inte klarade mer värdelösa effekter, falsettsnack och barnsliga utspel. *Ryyyysa*
Rixn
2014-11-16
Kinas filmindustri är också underutveckling. Man skrattar åt samma saker som folk i Sverige gjorde på 50- och 60-talen. Det är därför ve ser mycket buskis, slapstick och ett stort mått av överspel. Det är helt enkelt så att den kinesiska publiken är vana att se tydliga känsloyttringar Subtilitet och ironi saknas ännu och vi ser det som naivitet. Den här filmen andas således mer svenskt barnprogram än vuxen fantasy Istället för en cool fantasyfigur i apkungen påminner han mer om ugglan Helges överspel på 70-talet Man ska inte förväxla det här med dålig film. Den är planerad att ha den här övertydliheten Storyn är ju välkänd för en kinesisk målgrupp och det är svårt att misslyckas med den där, men för en svensk målgrupp underlättar det att man är lite insatt kinesisk mytologi. Ser vi till effekterna kan vi dock klaga lite Vi har blivit bortskämda med välgjorda miljöer och karaktärer, och den kinesiska filmindustrin har en bra bit kvar Det blir lite för mycket "tajlade" texturer där det repetitiva blir märkbart lika. Fortsätter utvecklingen står det inte på innan vi ser riktigt sevärda fantasyfilmer från Kina. När Hollywood tar sig an kinesiska traditioner i Kung Fu Panda ser jag fram emot att se vad kineserna skulle kunna göra med västerländska berättelser. De kan ju knappast göra ett sämre jobb med nordisk mytologi än Thor.
TasnuArakun
2014-10-25
Bland det mest bedrövliga jag sett på länge. Strykfula specialeffekter och en massa tramsande.
Urfbert
2014-07-18
Den var ju snyggt gjord och så och hade kunnat vara mycket bättre. Men jag störde mig på apkungen. Andy Serkis studerade apors beteende innan han spelade i King Kong och Apornas planet. Donnie Yen måste ha dammat av någon gammal fördomsfull Disney-film á lá White Wilderness. Jag vill kunna känna för en huvudperson eller åtminstone känna mig engagerad, men det här blir bara löjligt. Slöseri med pengar.
HerrNenne
2014-06-06
Inte alltid bra, men nästan alltid underhållande. Mytologin är häftig och stark trots att dom tramsar till det lite. Snygg men djur-andekostymerna ser lite larviga ut. Tyvärr var min undertextning tidvis bristfällig. Funkar helt okej i 3d.