3.3

The Mission

Under 1750-talet beger sig jesuitprästen fader Gabriel ut i Sydamerikas djungel och grundar en missionsstation. Hans arbete äventyras när strider bryter ut mellan spanjorer och portugiser.

Originaltitel The Mission
Regissör Roland Joffé
Manus Robert Bolt
Genre Drama, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Jeremy Irons, Robert De Niro, Ray McAnally, Liam Neeson, Aidan Quinn, Cherie Lunghi, Ronald Pickup, Chuck Low

2021-09-25
Den börjar rätt taffligt måste jag säga men sen tycker jag den tar sig lite, jag blir inte direkt djupt engagerad och dom småintressanta trådarna som finns görs det inte så mycket med, som t.ex. "maybe they would've been better of if we didn't come here at all"-grejen. Svårt att göra film om onda mot goda imperialister då det inte direkt var så att dom goda imperialisterna var goda människor, eller att jesuiterna var hjältar. Men det puttrar liksom på och är småintressant och Robert De Niros karaktär är väl den som jag kommer att bry mig om mest, även om den inte engagerar men än ytligt så är hans kamp mot försoning ändå väl skildrad. Även hur en ska bemöta orättvisa och övergrepp är lite intressant, är det rätt med väpnat motstånd eller pacifistiskt? Filmen känns sällan på riktigt och typ alltid som en film. Rätt stark tvåa ändå.
2021-08-01
Visuellt underbar och med en intressant story, men varför skulle den vara så himla tråkig?
2018-01-01
Helt ok, men har svårt att riktigt tycka om filmen...
setterwall
2017-01-15
Väldigt stark film. Visuellt och musikaliskt är det fantastiskt. Hade varit häftigt att se dessa bilder med dagens RED-kameror. Långsamt tempo där filmens starka historia sakta växer sig starkare. Gillar verkligen hur scenerna ges tid att andas och utvecklas.

2016-12-21
Høyer til -4 p g a det visuelle og musikalske.
Memmem
2016-12-17
Våldsamt men tankeväckande historiskt drama! Detta historiska drama innehåller många vackra bilder på världens största vattenfall Iguazú-fallen på gränsen mellan Argentina, Brasilien och Paraguay, förutom vackra bilder på djungeln. Filmen belönades med guldpalmen i Cannes 1986 och erhöll en oscar för bästa scenografi. Handlingen är baserad på verkliga händelser i mitten av 1700-talet. Spanien och Portugal kommer överens om en ny gränsdragning mellan Argentina och Brasilien, varvid en missionsstation hamnar på fel sida gränsen. Handlingen är i början och framför allt i slutet mycket våldsam, men innehåller också lugnare och mer filosofiska avsnitt. Ganska bra spel av flera välkända skådespelare, vackra bilder och en rätt intressant handling gör filmen sevärd, men den kunde varit något kortare. Betyg: 3½-
KyLLo
2016-12-17
Bra skådisar i tråkig film. Jag tycker att det finns andra djungelfilmer som är bättre. Soundtracket påminner om Änglagård.
RustyFilm
2016-12-10
Mycket fina och dramatiska miljöbilder från den sydamerikanska djungeln. Hissnande vackert. Bra foto. Historien utspelas i mitten av 1700 talet och är ganska seg.
filrob88
2016-01-21
En besvikelse. Ungefär halvvägs in tappar jag engagemanget helt. Kan inte sätta fingret på varför riktigt, men enkelt uttryckt känns den bara seg. Trots grymt foto, bra skådespel och en handling som är intressant på pappret. Hyllandet av kyrkan lämnar en jävligt bitter eftersmak och soundtracket är mycket överskattat.
Afflicter
2015-11-08
Annars bra film, men nu är det ju så att det inte funkar att höja jesuiterna till skyarna eftersom det ju är deras fel i första hand att det gick som det gick för infödingarna. McAnally nämner problemet i en scen, alltså att man borde ha lämnat dem i fred från första början, men det lämnar som en bortglömd sidopoäng.