3.2

The Messenger

Filmen handlar om en Irakveteran som blir parhäst med en gammal Kuwaitveteran i arméns värsta jobb: de överlämnar dödsbesked till soldaters familjer. Eftersom det är viktigt att de anhöriga får beskedet av armén och inte via medier eller andra ryktesvägar, är de båda budbärarens uppgift att snabbt och formellt överlämna beskedet: ingen kroppskontakt, inget prat om oväsentligheter, bara snabbt in och snabbt ut.

Originaltitel The Messenger
Regissör Oren Moverman
Manus Oren Moverman, Alessandro Camon
Genre Drama, Romantik, Krig, 2000-tal
Skådespelare Ben Foster, Samantha Morton, Woody Harrelson, Jena Malone, Eamonn Walker, Yaya DaCosta, Steve Buscemi, Peter Francis James, Portia, Lisa Joyce

2019-03-16
Tråkig film med tråkiga karaktärer. Bitvis känns det som att en speciell stämning kommer krypande men försvinner rätt snabbt och jag stör mig mest på grabbig jargong och så. Rätt svag tvåa.
2016-10-01
Handlingen är i nästintill obefintlig och det förstör en hel del, vilket är synd då det här hade kunnat bli en åtminstone ganska bra film. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig men som sagt förstör den totala bristen på handling alltihop och filmen står bara och stampar på samma ställe hela tiden. Svag 2:a.
Murvel48
2016-01-06
Filmen håller betyg 4-nivå första halvan, sen planar det ut och landar på en svag trea.
2015-11-27
Väldigt intressant att följa "budbärarna" i deras jobb. Resten av filmen är mest en stabil axelryckning. (7+/15)
annihilat0r
2014-09-12
"The Messenger" är en mörk film om den efterkrigstid individuella perspektiv tvingas uppleva. Om de sår som aldrig läks. Krigsveteranerna Ben Foster och Woody Harrelson jobbar numera på hemmaplan – de överlämnar dödsbesked till soldaters familjer, samtidigt som de försöker att handskas med sina egna psyken. En välgjord film som genererar en brännande känsla under huden.
Raimo_1985
2013-11-26
Mycket bra film om ett sällan upptaget ämne. Extremt stabila skådespelarinsatser. Ibland t o m lite roligt mitt i allt elände. Ett lugnt amerikanskt drama som aldrig spårar ur eller blir för sentimentalt eller patriotiskt. Kan inte tänka mig att denna gick upp på bio i Sverige?
drbond
2013-10-19
Ben Foster kan lite skit.
Berniey
2013-08-17
Lysande skådespeleri i en stundvis mycket gripande film som tyvärr, planar ut något och blir sämre på slutet.
KyLLo
2013-08-17
Annars brukar liknande amerikanska filmer ha en tendens att bli för sentimentala, patriotiska, fåniga eller övertydliga.
Andreas_
2013-08-17
En gripande och mycket välspelad drama, helt klart, men tyvärr inte nog känslosam för att bli en höjdare i mina ögon, utan filmen är ganska banal och platt, rakt igenom, och känslostormar som man sitter och väntar på uteblir. Så tyvärr blir inte detta mer än endast en helt okej drama i mängden, men det som verkligen kommer att få mig att komma ihåg denna film är det absolut lysande och briljanta skådespeleriet av både Woody Harrelson och Ben Foster, helt makalösa båda två. Samantha Morton i en biroll var verkligen inte dålig heller. Så 3 starka prestationer framför kameran i en annars ganska ljummen drama tyvärr, dock ganska gripande men inte nog känslosam för min smak. Stark 3:a