2.3

The Matrix Resurrections

Det har går flera år och Neo lever inne i ett återuppstående Matrix. Han träffar psykologer och tar mediciner för han drömmer om saker som hänt eller ska hända. Han träffar även Trinity som inte vet vem han är, tillsammans återupptäcker de The Matrix på nytt i ett actionladdat äventyr.

Originaltitel The Matrix Resurrections
Alternativ titel The Matrix 4
Regissör Lana Wachowski
Manus Lana Wachowski, David Mitchell, Aleksandar Hemon
Genre Action, Thriller, Science Fiction, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Jessica Henwick, Yahya Abdul-Mateen II, Christina Ricci, Ellen Hollman, Priyanka Chopra, Jonathan Groff, Neil Patrick Harris, Daniel Bernhardt, Jada Pinkett Smith, Lambert Wilson, Max Riemelt, Brian J. Smith, Eréndira Ibarra, Telma Hopkins

DiMMUBoRGiR
2022-04-17
Jag avskyr metagrejen och att bryta "den fjärde väggen" - det förstör verkligen rejält. Däremot är det mysigt med de lugnare scenerna i början. Sen börjar våldet. Som har 0 effekt. Ingen skadar sig ens?! Ingen blir träffad av alla kulor som skjuts. Så... varför ens ha med det? En hel del är klart suspekt i manus och logiken, men ändå... jag känner att det var helt OK och bättre än de andra uppföljarna.
Xeno
2022-03-24
Vilket skräp. Parodi på sig själv i bästa fall.
PojmiZ
2022-03-21
En Nostalgi tripp, men långt ifrån första Matrix filmen som ändrade filmbranschen
Catapilla
2022-03-20
Lana har bytt kön så det var dags att göra en remake på ettan där Trinity är hjälten. Säkert väldigt viktigt för Lana själv men helt ointressant för oss andra.
pungsnigel
2022-03-10
Flera gånger så känns filmen som en parodi på Matrix
2022-03-04
Hyfsat överflödig film. Men den har sitt underhållningsvärde och den har sina spektakulära scener. Däremot är storyn totalt ointressant. (7+/15)
RichardEk
2022-03-01
En på det hela onödig uppföljare. Det hindrar inte från att det finns scener som är energiska och visuellt uppiggande till och från. Men filmen slår knut på sig själv att vara en uppföljande med hög igenkänningsfaktor samtidigt som den försöker komma med något nytt. Det går så där, och jag kan inte låta bli att undra vad som fick Keanu Reeves och Carrie Ann-Moss tänkte när de läste några av de pekoralliknande repliker de säger vid några tillfällen i filmen. Eller så skrattade de hela vägen till banken.
Martin76
2022-02-14
Försöket med humorn i one-linersen hjälper inte precis upp den. Tycker den är alldeles för lång och för komplicerad för att hänga med i. Gillar Reeves som skådis men här tycker jag inte han är särskilt bra.
Rune2000
2022-02-13
Bästa Matrix-uppföljaren! Visserligen är både Reloaded och Revolutions ganska tråkiga filmer, så mitt påstående lär inte chocka någon.
2022-02-13
Ett hån mot den första filmen som idag är en legend... 2:a för effekterna, som naturligtvis inte var lika spännande som i den första filmen..