3.6

The Machinist

Trevor Reznik är en svarvmaskinist som har förlorat sin förmåga att somna. Men det rör sig inte om någon vanlig sömnlöshet - Trevor har inte sovit på ett år. Tröttheten har lett till en dramatisk försämring av hans fysiska och mentala hälsa. Hans arbetskollegor blir allt mer misstänksamma mot honom och vill snart ha bort honom därifrån. Detta leder till att Trevor blir allt mer paranoid - går konspirationen mot honom bara ut på att få honom sparkad eller planerar de något ännu värre?

Originaltitel The Machinist
Alternativ titel El maquinista
Regissör Brad Anderson
Manus Scott Kosar
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Jennifer Jason Leigh, Christian Bale, Michael Ironside, Anna Massey, Aitana Sanchez-Gijon, Reg E Cathey, John Sharian, Colin Stinton, Robert Long, Matthew Romero Moore, Lawrence Gilliard Jr
Betygsantal 11947

Skapad 2019-12-19 av Ersk
Det är någonting som inte är riktigt som det ska vara hos Trevor Reznik (Christian Bale). Han är extremt undernärd, så till den grad att en prostituerad (Jennifer Jason Leigh) påpekar att om ha...   Läs mer »

Skapad 2019-12-19 av MissMalibu
Ibland vet man inte riktigt var en film ska börja för att få fram den rätta känslan. Men här börjar vi med Trevor Reznik, en skelettliknande man som inte sovit på ett år. Men trots sin kropps...   Läs mer »

2020-05-16
Inte fullt lika bra som jag fann den första gången, men då var jag också mer lättimponerad på den tiden, och det är fortfarande bra det här. Det jag slås av nu är dock hur mycket den rider på en våg av liknande filmer under den här eran, och känslan är att den kopierar lite för mycket för att den ska få en egen identitet. Jag får framför allt vibbar av Memento, och det positiva med det är förstås att man kan ha betydligt sämre inspirationskällor. Christian Bale är hursomhelst makalöst bra, och det är framför allt han som lyfter det här. För en film som i så hög grad är en studie i en karaktärs psyke, så är det också mycket som hänger på skådespelaren, och Bale lyckas hela tiden hålla min sympati för honom, trots att hans karaktär beter sig som någon som man nog gärna skulle hålla viss social distans till även när det inte råder en pandemi. Man har dessutom lyckats bra med den paranoida stämningen, och även om jag kom ihåg i stora drag hur det hängde ihop, så höll filmen mig hela tiden väldigt engagerad, och jag var verkligen intresserad av att få se alla detaljer nystas upp. Det faller också på plats riktigt bra. Det blir en stark trea den här gången
widez
2018-08-07
Välgjord och gripande film!
RustyFilm
2016-12-10
En dramathriller som är mystisk och psykologisk. Frågan man blir sittande med från filmens början till slut är: Är det någon som försöker driva Trevor till vansinne eller är det hans egen paranoia som presenteras? Det hela blir lite frustrerade och jobbigt men inte ointressant.
2016-09-18
Slutet är väldigt banalt men i övrigt är det här en väldigt bra, välgjord och spännande film med väldigt bra skådespelare.
peu-depeu
2015-09-04
Herregud så obehaglig. Hade svårt att se en femma framför mig i början av filmen, men när den var slut var det utan tvekan. Filmen har en så genomtänkt känsla som hänger med hela filmen. Den är spännande på precis rätt ställen och är lagom förvirrande. Känslorna förmedlas rakt ut och Christian Bale är en otrolig skådespelare som vanligt.
jskogh
2015-06-15
Snyggt foto, riktigt bra jobb av Bale och bra framförd story. Väldigt nära en femma.
Rehn108
2015-01-03
Det här var en film i min smak. Jag älskar det mörka, smutsiga, urbana, och Bale är så kuslig. Filmen kändes stundtals förutsägbar men med facit i hand vet jag inte om den verkligen var så förutsägbar. Betyg 4/6
Grillo
2014-12-29
Hade nog sett den förr för jag kände igen bitar här och där. Småspännande till en början men blir rätt förutsägbar. Ändå väldigt snygg och bitande och man blir imponerad av Bale. Stark trea.
Qhunden
2014-08-29
Skickligt berättad och stämningsfullt foto. Satt som klistrad trots att det var andra titten. Bale petar upp den till en femma för sin fullkomligt makalösa prestation, vet inte om jag sett något liknande faktiskt! Hatten av, minst sagt.
LacombeLucien
2014-04-20