2.6

The Machine

Två dataprogrammerare förs samman när de skapar världens första självmedvetna artificiella intelligens, som är utformad för att hjälpa mänskligheten. Men saker går fel när försvarsministeriet stjäl deras verk och lär den att istället bli ett vapen.

Originaltitel The Machine
Regissör Caradog W James
Manus Caradog W James
Genre Science Fiction, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Toby Stephens, Caity Lotz, Denis Lawson, Pooneh Hajimohammadi, Lee Nicholas Harris, Sam Hazeldine, Siwan Morris, John-Paul Macleod, Helen Griffin, Alan Low, Ben McGregor, Jonathan Byrne, Jade Croot

vonadel
2018-07-02
Jag får vara lite snabbare med att lägga in här, för denna börjar redan försvinna en del ur minnet. Kanske för att den var just ganska medelmåttig. Intressant story. Alltid spännande med AI tycker jag, men utförandet kunde gjorts bättre. 5/10
karlmats
2018-01-21
Idén är det inget fel på men utförandet känns lite själlöst. Varken Lotz eller Stephens gör speciellt bra insatser och allt är så grått och dassigt att man inte känner nån direkt glädje av det här. Den börjar bra men faller ganska snart ihop utan att jag kan sätta fingret på varför. Att man har snott lite musik från Blade Runner var en trevlig bekantskap, men i övrigt var det få saker som fick ögonbrynen att rycka till. En ganska stark 2a för miljöerna och idén, men den senare Ex Machina känns som ett betydligt bättre alternativ på temat.
sparriskrigarn
2016-12-02
Verkligen inte dum - ambitiös och ganska originell story, men den når inte riktigt ända fram, även om den är stabil. Intressant och mörk känsla, och soundtracket är oerhört bra.
Kaarin
2016-08-07
Tyckte filmen var fantastiskt bra. Önskar bara den hade haft en något högre budget för att klättra upp en fyra.
Björkman
2016-01-12
Väldigt ojämn och svårbedömd. Många sekvenser gillar jag skarpt, andra stunder känns det som att filmen står och inte riktigt vet vart den vill. Mest gillar jag den mörka känsla som ständigt hänger över allt, såväl i dialoger och sinnelag som rent fysiskt i de dunkla lokalerna. Musiken är också riktigt skön och passande. Men det är ändå något som gör att jag inte blir helt fast, förmodligen för att jag inte riktigt till fullo fastnar för varken karaktärerna eller den något tunna storyn. Slutbetyget får bli en väldigt stark tvåa.
ekback
2015-11-21
Stundtals larvig, andra stunder riktigt bra. Huvudroboten funkar rätt bra åtminstone och filmen i sin helhet tjänar tillslut ihop ett positivt betyg. Soundtracket är grymt bra!
mwollin
2015-09-18
Det bästa man kan säga om filmen är den är Brittisk.
BlackJim
2015-07-26
Den här rullen bjuder inte på något nytt under solen men däremot bjuder den på en nojig och mörk retro-cyberpunk-känsla som förstärks av ett mycket bra soundtrack i sann åttiotals-scifi-anda vilket garanterar en stabil trea.
Robkiller
2015-07-02
Militären utvecklar en människoliknande självlärande maskin, en Terminator... men det går inte riktigt som de har tänkt sig. Intressant handling med de dilemman som kan uppstå med A.I.... välgjord med fina effekter och skådespelare som fungerar i sina roller. Hade väl inte direkt någon skyhög budget, men klarar sig bra ändå även om den tappar tempo ibland.
xpor
2015-05-17