3.4

The Loyal 47 Ronin

Efter ett misslyckat mordförsök på den korrumperade Lord Kira blir Lord Asano dömd att ta sitt liv. Hans trogna vasaller sluter sig då samman för att hämnas på Lord Kira; den man som är ansvarig för deras herres död.

Originaltitel Chûshingura
Regissör Kunio Watanabe
Manus Fuji Yahiro, Kunio Watanabe
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Kazuo Hasegawa, Shintarô Katsu, Koji Tsuruta, Raizô Ichikawa, Machiko Kyô, Fujiko Yamamoto, Michiyo Kogure, Chikage Awashima, Ayako Wakao, Takashi Shimura, Chieko Higashiyama, Yataro Kurokawa, Eiji Funakoshi, Eitarô Ozawa, Ganjiro Nakamura

Engravadlax
2012-06-27
En av de vekaste Chûshingura-filmerna, Watanabe har väldigt bråttom (medan Mizoguchis version inte har en tillstymmelse till puls...), han har ingen känsla för drama och ingen i castingen är nämnvärt bra. Jättedåligt är det väl inte, men det är ganska mediokert, särskilt svärdföringen i slutet var riktigt patetisk. Se Kinji Fukasakus "Ako-Jo danzetsu" eller Hiroshi Inagakis "Chushingura - Hana no maki yuki no maki" istället.
goeran
2009-05-24
Ett välgjort historiskt drama om denna heroiska händelse i Japans historia. Filmen är väl inte samma mästerverk som Mizoguchis film från 1941 och har kanske inte lika bra actionscener (och foto) som i Inagakis film från 1962 men det är ändå en film som är mycket väl värd att se. Kazuo Hasegawa är mycket bra i rollen som de 47 samurajernas berömde ledare Kuranosuke Ôishi; andra skådespelare som man lägger märke till är Ayako Wakao som Osuzu och Takashi Shimura som Jûbei Ôtake.