3.3

The Lost Daughter

Leda är en professor i litteratur och mor till två vuxna döttrar. Hon befinner sig på semester på en solig ö i Medelhavet. Där möter hon en familj som leder till att hon blir djupt påverkad av minnen från de svåra val hon gjorde som ung förälder och dess konsekvenser för sig själv och sin familj.

Originaltitel The Lost Daughter
Regissör Maggie Gyllenhaal
Manus Maggie Gyllenhaal
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Olivia Colman, Jessie Buckley, Dakota Johnson, Ed Harris, Peter Sarsgaard, Dagmara Dominczyk, Paul Mescal, Jack Farthing, Oliver Jackson-Cohen, Alba Rohrwacher

RustyFilm
2022-12-29
Det här handlar om en kvinnlig 48-årig akademiker med namn Leda (Olivia Colman). Hon har tagit sig till en grekisk resort där hon hyrt ett hus vid ett strandområde för att få koppla av. En stor och stojig grek/amerikansk familj intar snart strandområdet. Leda ligger där i sin solstol och betraktar familjen, hon blir intresserad och fascinerad av en ung mamma och hennes dotter. Hennes tankar går till sin egen ungdom och sina egna två döttrar. Tankarna tycks utlösa ett känslokaos inom henne. Det är dessa inre tankar som bygger resten av berättelsen. Det hela visualiseras med flashbacks från Ledas ungdom. Den yngre upplagan av Leda spelas tilltalande av Jessie Buckley. (det här hoppande mellan nutid och dåtid är lite knepigt att följa till en början. Övergångarna är lite diffusa. Men det klarnar ganska så snart) Maggie Gyllenhaal är ansvarig för både filmmanus och regi. Och det hela bygger på en roman av Elena Ferrante. Tror det är Maggies regidebut.
BarryHero
2022-11-15
Olivia Colman fortsätter imponera och bär denna mystikberättelse som definitivt är lite rörig och inte helt enkel att hänga med i vad det gäller allas motiv och bakgrunder. Inte ens när filmen är slut så har man helt hajat vad exakt man sett och varför vissa uppträdde som de gjorde. Med ett lite starkare slut hade den till och med kunnat nå upp till fyran. Har sett vissa klaga på tempot eller att den var seg men i mina ögon vad filmen intressant från första början ända till slutet.
elibaaba
2022-10-23
Bra skådespeleri. Filmen har något men lyckas inte att nå hela vägen fram. Payoffen är ej tillräcklig. Poetiskt slut.
Commandante
2022-10-13
Lite seg och konstiga karaktärer. Stark ångest och igenkänning i typ alla småbarnsföräldrascener.
mammene
2022-10-11
Först och främst gör Olivia Colman en enastående prestation som nästan trollbinder, kameran är fäst vid hennes blick, hennes ansikte klistrar sig fast på näthinnan. Så mycket som kan läsas in i ögon får regissören mycket bra fram här, inte bara hos Leda utan även på fler, det är så många olika sorters blickar i denna film. Genom tillbakablickar får man veta mer och mer om huvudpersonen, inte alltid så sympatiska drag, både i då och nutid. Mystiken smyger sig sakta på och många funderingar upptar mig efteråt, precis som jag vill att en film ska göra.
Albion
2022-09-19
Lite provocerande om bristande mödraskap men samtidigt tankeväckande kring normer och vad som anses socialt accepterat och inte i vårt samhälle. Castingen med Dakota som grekamerikan och Ed Harris kändes kanske lite konstigt, men annars en ganska sevärd film tycker jag nog. Betyget blir en stark 3;a, 3+
voddo
2022-06-10
Fantastisk - både i nutid och dåtid!
StureStenhög
2022-06-01
Jag trodde ganska tidigt att jag visste vad det här skulle handla om, men snart står det klart att det här var mer komplext än vad jag först trodde, och det blir en väldigt intressant karaktärsstudie av det här. Till en början retade jag mig också lite på kameraarbetet, men det glömde jag sedan bort när jag drogs in alltmer i karaktärerna. Det är en modig film sett till det tema den tar upp, och skådespeleriet håller verkligen hög klass över hela banan. Lite svårt verkar de dock ha haft att knyta ihop säcken, och slutet är lite svagt, men till största delen är det en tankeväckande film som höll mitt engagemang hela vägen och stannade kvar efteråt
Ful_fisk
2022-03-13
Gedigen och spännande uppbyggd film som höll intresset uppe och väckte många tankar om moderskap. Men det där mästerverket som somliga kritiker lyft fram såg jag inte. Colman är bra, men filmen är lite för lång och det är lite för mycket fokus på somliga sidointriger som faktiskt var onödiga. Men överlag en bra och sevärd film.
Paramis
2022-01-26
Det saknas en story, mycket scener fram och tillbaka och till sist blir det inget bra avslut. Filmen mig höll mig ändå intresserad, det rörde runt en hel del känslor i mig som förälder.