3.1

The Limey

Wilson är en tuff engelsman som åker till USA för att söka svar på vad som hänt hans dotter. Snart ligger han i krig med Los Angeles tuffaste skurkar som alla begår samma fel; De glömmer att Wilson inte är som dem och är mycket tuffare än de trodde från början.

Originaltitel The Limey
Regissör Steven Soderbergh
Manus Lem Dobbs
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Terence Stamp, Lesley Ann Warren, Luis Guzmán, Peter Fonda, Amelia Heinle, Barry Newman, Melissa George

Ghostface
2020-05-01
Enkel men med intensitet, man dras in i filmen trots lite väl hastigt skrivet manus. En sorts modern western.
andmoreagain
2020-03-20
Kompetent utfört men som vanligt med Söderbergh så når man inte riktigt i hamn. Tyckte den kaliforniska stämningen och tonen hade en air av Lynch på något konstigt sätt; kändes lite Mullholland Drive light även om den gjordes långt senare än the Limey. Skumt. Hämnaren från Alcatraz kändes som en inspirationskälla...men den är ju mycket bättre.
Genstruktur
2017-12-15
Lite papphammar över den här filmen.
Hypostas
2015-01-03
I grunden en vanlig trist actionrulle men den är gjord med konstnärliga ambitioner som inte återfinns i vanliga Hollywoodfilmer. Stark tvåa.
norenorama
2014-10-25
Egentligen för långsam för min smak men imponerande när en story funkar rakt igenom och slutet är kanon binder samman allt så ger den en 4a ändå. Känns lite sorgligt att så få filmer har en vettig genomtänkt story nu för tiden.
hestret
2013-02-08
Den här noir-inspirerade historien är riktigt bra skriven med en finfin dialog. Vi bjuds också på en ypperlig film i alla tekniska områden med mycket intressanta och nyspakande grepp, som egentligen kanske borde vara störande, men som flyter in riktigt bra. Stamp och Fonda uppträder båda som extrema versioner av sina gamla scenpersona och nationaliteter och valet av skådespelarna passar filmens känsla av 60-tal ypperligt. De första scenerna lyckas effektivt och originellt etablera Stamps karaktär och därefter följer ett western-liknande narrativ med två åldrande bovar som måste anpassa sig till nya interna såväl som externa förhållanden. Snyggt och smart av Soderbergh som vanligt. Filmen dras ner lite av att bikaraktärerna i vissa fall är outvecklade och ibland funkar kanske inte det något lösryckta och rapsodiska berättandet helt klockrent, även fast det är mycket bra gjort för det mesta. Med andra ord: _inte_ alls en vanlig förutsägbar actionrulle. En svag till medelstark fyra för mig.
-Hedda-
2013-01-03
Hade fått en tvåa om det inte vore för den fantastiska filmtekniken som förde handlingen framåt. Snygga klippningar, bra regi. I övrigt ganska kass.

2012-11-17
En ganska enkelriktad och förutsägbar actionrulle.
bonifacio
2012-06-11
positivt överraskad! Tycker storyn var bra fast DEA snubbarna var lite skumma.
Mikka
2012-06-04
Nej, nej... Det här kändes verkligen som ett dussinavsnitt i en tv-serie. Värst av allt var musiken, som var riktigt B genom hela filmen och direkt störande. 2-