3.7

The Life of Oharu

En femtio år gammal geisha, som inte längre har någon attraktionskraft, tittar tillbaka på sitt liv.

Originaltitel Saikaku ichidai onna
Alternativ titel Diary of Oharu
Regissör Kenji Mizoguchi
Manus Saikaku Ihara, Yoshikata Yoda, Kenji Mizoguchi
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Toshirô Mifune, Daisuke Katô, Ichirô Sugai, Kinuyo Tanaka, Eitarô Shindô, Tsukie Matsuura, Toshiaki Konoe, Hisako Yamane, Kiyoko Tsuji, Masao Mishima, Eijirô Yanagi, Chieko Higashiyama, Masao Shimizu, Toranosuke Ogawa, Takashi Shimura

hsimpson
2020-03-09
Snyggt och stilrent, men alltför episodiskt, alldeles för tråkigt, och alldeles för långt.
Hypostas
2016-03-10
Mästerligt hantverk, men tyvärr upplevde jag filmen som ganska tråkig. Det kan visserligen bero på min egen melankoliska sinnesstämning, men så är det i alla fall. Behållningen med filmen var att se alla japanska miljöer, byggnader, dräkter och seder.
emilstjernholm
2013-08-26
Naturligtvis en mycket tragisk historia, men det är lite för många motgångar och för mycket misär. Det blir enformigt, något som gör att jag känner mindre och mindre för huvudkaraktären desto längre in i filmen man kommer. Mizoguchi må vara en mästarregissör men jag har ännu inte lärt mig uppskatta hans avskalade stil och tematik.
JimCarrey
2013-03-21
Fint och rörande drama. Säger en del om hur värdelös andras moral kan vara ibland
AndreaFurberg
2009-05-01
åh. fantastiskt
KimEkberg
2009-04-29
lite av den infamösa kaka-på-kaka-effekten yttrar sig här, men väl ett välexekuterat tragiskt drama. Mycket visuellt stiligt, även om jag anser krysantemum vara mer av den utlovade formfulländningen. Roligt när katten tar peruken.
AudreyHorne
2009-04-26
dysterdyster, men det lågmälda berättandet gör att den ändå aldrig känns överdrivet ödesmättad. fantastiskt foto och använde av musik. strålande!
Tonti
2009-04-25
En oerhört gripande, fantastiskt snygg och utomordentligt välspelad tragedi. Nog min Mizoguchifavorit hittills.
sille
2009-04-18
Håller med, stillsam, men engagerande. Många långa tagningar. Kunde kortat ner många av dessa så filmen blivit en ~20 min kortare. Lite seg i vissa delar men riktigt bra i andra. Riktigt spännande slut efter en annars ganska lågmäld film. Mifune är tyvärr inte med så länge. Klart sevärd av Kurosawa fans!
thefox
2009-04-01
I ärlighetens namn är detta inget jag uppskattar. Att BETYGsätta en film på enbart filmhistoriska grunder är okreativt, orealistiskt och tråkigt. För mig faller Mizoguchi delvis på samma tröskel som Visconti, dvs. det finns all potential för mästerlighet men den distanserande estetiken skapar oengagemang och tristheten blir oundviklig. Tillskillnad från tex. Ford och Antonioni kan jag inte se hur estetiken motiveras i förhållande till det explicita och implicita skeendet. Jag känner samma sak för Ugetsu, men den hade iaf. fördelen att vara 45 min kortare.